expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Saturday, September 23, 2017

7 Senaman Mudah Di Rumah

Bila mula detoks minggu ni, Kak Nat agak sukar untuk bersenam. Heheh. Nak mulakan tu, payah. Namun, Kak Nat cekalkan hati, buka Youtube dan mula bersenam. Salah satu senaman wajib setiap hari adalah Senaman Penguin. Satunya sebab dalam video tu semua menutup aurat, jadi terasa senang dan tenang untuk buka depan anak-anak kecik.

Kak Nat cuba cari video yang tak mendedah aurat. Terutama untuk senaman kempiskan perut. Setakat ni tiada. Takpa. Ni Kak Nat tunjukkan gambar cara senaman yang mudah dibuat di rumah.

Check it out๐Ÿ˜€

1. Berjalan
Gunakan tangga di rumah masing-masing untuk lakukan senaman. Sekiranya rumah tidak ada tangga, cuma perlu berjalan sekitar rumah untuk beberapa pusingan kerana ia akan membantu untuk kuatkan otot kaki.


2. Lompat katak

Lompat seperti katak amat mudah,  kanak-kanak pun boleh buat. Jom lompat dengan anak-anak. Senaman ini bagus untuk panaskan badan dan juga untuk senaman kardio.



3. Naikkan kaki

Senaman ini bagus untuk kuatkan dan bina otot pada kaki anda. Sekiranya anda berasa sukar untuk luruskan kaki anda, cuba bengkokkan sedikit. Ia pasti berhasil. Atau mula dengan sandarkan kaki pada dinding.



4. Crunches

Latihan terbaik untuk bina dan kuatkan otot-otot perut. Jika baru bermula, jangan bimbang kalau tak dapat nak naikkan kepala sampai ke atas. Selagi kita berasa regangan otot, itu sudah memadai.


5. Squat

Ini adalah latihan yang baik untuk kaki dan punggung. Anda boleh cuba dengan duduk dan berdiri semula dari kerusi secara tetap. Lakukan senaman ini untuk beberapa kali dan rasai perbezaan badan.


6. Push up

Sangat senang untuk lakukan push up. Jika awal-awal tak dapat luruskan kaki, tak mengapa. Mula dengan sedikit. Boleh juga cuba dengan berdiri pada dinding. Ia akan membina kekuatan lengan dan bekerja di luar otot di kawasan dada.


7. Menari

Menari meupakan satu senaman yang sangat indah kerana ia bagus untuk hati anda. Malah, ia boleh menaikkan semangat anda! Jom menari. Menari dengan anak-anak pasti lebih mengukakan


Ok, ini adalah sebahagian senaman yang boleh dilakukan di rumah. Tak perlu peralatan mahal. Yang penting semangat waja untuk kembali sihatkan badan. InsyaAllah.

Saranan Kak Nat, buat 7 kali bagi setiap senaman. Dan rehat 10 saat bagi setiap senaman. InsyaAllah, tak sampai setengah jam boleh siap.

Setiap hari Kak Nat amalkan bersenam secara santai di rumah. Untuk pastikan badan bergerak cergas dan berpeluh. Serta maintain berat ideal๐Ÿ˜€ Anak anak pun seronok sertai bersenam ni. Hehe.

Ok, nak cerita jugak, detoks minggu lepas, Kak Nat berjaya turunkan 4.2kg berat. Ya. Seminggu dengan makan nasi. Detox dengan set produk detox sangat membantu. Ramai team Kak Nat yang buat detox tanpa produk. Ya, mereka juga turun beratnya. Namun turunnya tak sebanyak yang buat detoks tanpa makan nasi dan amalkan produk detox. Alhamdulillah. Jika nak sertai team detox kami, boleh wasap k
kak Nat http://NatrahM.wasap.my

Jumpa dalam group wasap๐Ÿ˜‚

Assalamualaikum wbt.

Natrah Mohamed
Legasi Nasih Maju
Pengedar Shaklee Seluruh Malaysia
http://NatrahM.wasap.my

Wednesday, September 20, 2017

Amalan Rohani Menjemput Rezeki

Walaupun ada yang cakap, buat amalan bukan sebab nak harap rezeki, tapi nak pahala, tapi kita kena jelaskan di minda bahawa, amalan rohani ni kita buat untuk dapat ketenangan, kasih sayang Allah, rahmat Allah. Bila Allah sayang, dia akan bagi rezeki kepada yang Dia sayang. Kan?

Ok, malam ni kami sekali lagi ulangkaji, apa yang biasanya dilakukan untuk jemput rezeki. Dibimbing oleh Cikgu Fatihah, ahli Shaklee LNM.

Antara amaln menjemput rezeki:

1. Baca quran
2. Zikir
3. Solat
4. Tahajjud
5. Solat dhuha, hajat, sunat rawatib
6. Selawat



Downline saya, Cikgu Fatihah jelaskan satu persatu untuk ingatan kami semua.


"Amalan rohani ini perlu untuk kita perkukuhkan 'jambatan' kita dengan yang Maha Pemberi kita iaitu Allah swt."

Biarlah awal awal kita rasa mcm terpaksa buat. InsyaAllah, ikhlas tuh akan datang kemudian..

Ya itulah yang kita mahu. Buat dulu, lama kelamaan ia akan jadi kebiasaan.
Dan jadi rutin. Kita tak rasa berat untuk amal.

Banyak lagi perkongsian dari Tecer Teah ni. Untung siapa dapat ilmu direct dan ingatan menusuk jiwa malam ni.

Jumpa lagi dalam sesi sharing akan datang. InsyaAllah๐Ÿ˜

#KakNat

Pengedar Shaklee SeMalaysia
01127016822

Friday, August 11, 2017

Ia bukan ubat, tapi ia menyihatkan.

Naimah Wahab 

Vivix vs Daging Kaki Buruk Akibat Diabetes

Kisah ni adalah kisah ayah kepada sahabat baik saya yang saya panggil abah.

Abah memang ada diabetes tapi bacaan diabetes abah memang terkawal.

Pada tahun 2013, saya mendapat pengkhabaran daripada sahabat baik saya yang isi kaki abah nak kene dedeh (kikis/buang) akibat telah buruk ekoran  diabetes.


Bila ditanya lebih lanjut, rupanya-rupanya, abah mendapat musibah sebegini ekoran kerana mengharungi air banjir kerana ingin menolong anak sulungnya, along memindahkan barang akibat rumah ditenggelami air.

Kalau masih ingat, tahun 2013 menyaksikan bah besar melanda pantai timur, khasnya negeri Terengganu. Kawasan yang tak pernah naik air pun, habis dinaiki air, termasuklah rumah along ni.

Memang risau mereka sekeluarga melihatkan keadaan abah macam tu. Lagi bimbang kalau sampai kaki kene potong. Minta dijauhkanlah oleh-Nya.

Saya sarankan untuk abah cuba Vivix dan Zinc (masa tu masih ada Zinc) sebagai salah satu ikhtiar bila sahabat saya turut mencari alternatif lain. Sahabat saya terus bersetuju untuk mencuba Vivix pada abah.


Alhamdulillah, dalam masa lebih kurang 2 bulan, isi pada kaki abah tumbuh sepenuhnya dengan cantik. Syukur sangat-sangat. Walaupun Vivix bukan ubat, tapi Vivix terbukti sebagai suplemen yang menyihatkan.



Alhamdulillah terima kasih sudi jenguk blog ni dan baca entri ni. 

Moga bermanfaat :) 
 Jutawan. Muslimah. Dermawan. 

Shaklee SeMalaysia
Legasi Nasih Maju

Adakah Perlu Ambil Suplemen Setiap Hari?

Perlu kah ambil suplemen setiap hari?

Penjelasan doktor ini lebih membuka minda dan sangat selaras dengan apa yang Kak Nat fahami selama ini. Ya, Kak Nat bukan doktor. Tapi, Kak Nat selalu sertai kelas-kelas kesihatan dan nutrisi. Alhamdulillah. Itu yang lebih meyakinkan untuk amalkan suplemen. Opkos la Shaklee. Hehehe..

Ok, jom kita ikuti artikel Dr Norman Norawi ini berkaitan suplemen dan kenapa perlu makan suplemen.

Jika kita ke farmasi atau klinik kita akan melihat pelbagai jenis pil-pil suplemen atau vitamin dan mineral yang dijual. Pelbagai promosi dan iklan di media massa tentang pelbagai jenis suplemen yang dijual dipasaran. Suplemen atau makanan tambahan adalah zat-zat makanan mikro atau surih yang perlu kita ambil setiap hari untuk mengekalkan kesihatan yang baik.

Persoalan yang selalu ditanya adalah;
“ Kenapa kita perlu mengambil suplemen atau makanan tambahan ini?”

Jika anda bertanya dengan sesetengah doktor maka ada yang berpendapat bahawa kita tidak perlukan suplemen ini. Pada pendapat mereka cukuplah dengan hanya mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang untuk kekal sihat. Pendapat sebegini agak kurang tepat dengan keadaan kehidupan kita pada zaman moden ini. Kajian saintifik yang terbaru membuktikan bahawa dengan mengamalkan pengambilan suplemen ia akan membantu mendapatkan kesihatan yang lebih baik dan mencegah pelbagai jenis penyakit yang kronik. Hakikatnya, makanan yang kita makan zaman sekarang tidak dapat menampung keperluan vitamin, mineral, zat-zat surih dan anti oksidan tubuh kita.

Saya selalu ditanya, adakah terdapat bukti saintifik tentang kepentingan pengambilan suplemen ini. Sebenarnya, terdapat ribuan kajian yang telah dijalankan sebenarnya yang boleh kita baca dalam jurnal-jurnal perubatan. Satu kajian yang sangat popular yang dinamakan ‘Nurses Health Study’ yang dijalankan dari tahun 1976 hingga 1989 melibatkan 280,000 jururawat telah menunjukkan diantara kesimpulannya adalah pengambilan beberapa jenis suplemen seperti anti oksidan boleh mencegah kanser dan masalah buta mata akibat katarak. Kesimpulan lain adalah: pengambilan vitamin D dan kalsium boleh mencegah masalah reput tulang. Pengambilan suplemen vitamin B6, kalsium, vitamin D dan asid folik boleh membantu mencegah  kanser. Pengambilan makanan yang kaya dengan Omega 3 boleh mencegah sakit jantung dan angin ahmar (strok). Berdasarkan fakta kajian ini jelas menunjukkan kepentingan pengambilan suplemen dalam mencegah penyakit kronik yang merbahaya.

Terdapat banyak lagi kajian yang telah diterbitkan dalam jurnal-jurnal perubatan yang menunjukkan pengambilan secara berterusan suplemen mampu mencegah penyakit kronik dan mengekalkan berat badan yang ideal. Kajian-kajian lain telah membuktikan kelebihan vitamin dalam pencegahan penyakit-penyakit kronik seperti sakit jantung, kanser, darah tinggi, kencing manis, osteoporosis dan pelbagai lagi.

Kajian-kajian lain juga menunjukkan anti oksidan, vitamin B6, B12, asid folik, vitamin C, vitamin D dan vitamin E mampu mencegah penyakit dengan melindungi membran sel dan DNA didalam sel dari kerosakan akibat radikal bebas dan pelbagai jenis toksin yang masuk kedalam tubuh manusia. Didalam buku saya, ‘Hindari Kanser dengan Anti Oksidan’, saya telah menyenaraikan kajian-kajian saintifik tentang anti oksidan yang berkaitan dengan kanser dan pencegahannya.

Terdapat juga banyak kajian menunjukkan pengambilan supplemen omega 3 mampu membantu menurunkan paras kolesterol, mencegah penyakit jantung dan mengawal berat badan sebagaimana yang telah saya tulis dalam buku saya ‘Omega 3: kepentingannya kepada kesihatan’.  


Begitu juga pengambilan probiotik sebagai suplemen harian  mampu meningkatkan immuniti, penghadaman yang baik , mengurangkan masalah allergi dan mencegah kanser usus.

Secara umumnya, makanan yang kita makan setiap hari tanpa kita sedari sebenarnya tidak seimbang dan amat rendah kandungan zat-zat surih atau mikro seperti vitamin, mineral, anti oksidan dan sebagainya. Makanan kita kaya dengan karbohidrat, lemak tepu, lemak ‘trans’ dan ‘GULA’ yang berlebihan ditambah lagi  dengan pelbagai pengawet, pewarna dan perasa tiruan. Bahan-bahan tambahan ini mengganggu keseimbangan metabolisma sel-sel dalam tubuh manusia.  Budaya makanan segera yang dibawa dari barat memburukkan lagi masalah ini. Anak-anak dan juga ibubapa amat kurang mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan dalam pemakanan seharian.Pemakanan seimbang masa kini lebih kepada iklan di poster di sekolah, klinik dan hospital semata-mata. Hakikatnya ianya tidak di amalkan dalam kehidupan seharian.

Sekarang perkembangan industri makanan segera amat hebat sekali. Setiap hari kita melihat iklan-iklan di kaca televisyen tentang makanan segera. Kemajuan ekonomi seiring dengan perubahan corak pemakanan manusia di seluruh dunia. Makanan yang di proses amat mudah didapati dalam pasaran yang hanya mempunyai ‘karbohidrat kosong’ tanpa zat-zat mikro yang mencukupi. Disinilah pentingnya  suplemen yang kita makan akan membantu membekalkan mana-mana zat-zat yang kekurangan tanpa kita sedar untuk menjaga  keseimbangan metabolisma sel-sel tubuh manusia.

Kehidupan kita dizaman moden sekarang yang membeli semua makanan di pasar atau pasaraya besar jauh berbeza dengan kehidupan datuk nenek kita di zaman dahulu yang menghasilkan sendiri makanan mereka. Sayur-sayuran dan buah-buahan yang  kita makan ditanam secara komersil dengan penggunaan baja kimia, racun rumpai dan sebagainya. Makanan dari sumber daging ayam, kambing, lembu diternak secara komersil dengan penggunaan hormon and antibiotik yang berleluasa. Ikan dilaut juga tercemar dengan logam berat raksa yang menyebabkan keracunan kronik. Isu-isu pencemaran ini amat kompleks dan susah untuk dielakkan, natijahnya untuk menjaga kesihatan badan kita , kita perlukan suplemen setiap hari.

Semua sel di dalam tubuh menggunakan vitamin dan mineral serta antioksidan untuk melindungi bahagian-bahagian sel seperti membran, protein, lipid, plasma, mitokondria, nukleus dan DNA dari kerosakan oksidatif. Zat-zat mikro seperti vitamin, mineral dan anti oksidan membantu dalam proses membaikpulih sel dan seterusnya membolehkan ia berfungsi dalam keadaan yang optimum.

Apabila sel-sel berfungsi dalam keadaan baik maka semua organ dan sistem tubuh manusia dapat berfungsi dengan baik. Kesannya, kesihatan akan terpelihara dan boleh dikekalkan untuk jangkamasa yang lebih panjang dengan mengambil suplemen yang perlu.
Sikap sesetengah orang yang mempunyai tabiat tidak sihat seperti merokok, tidak bersenam, makan secara berlebihan, masalah obesiti dan stress yang melampau menyebabkan kadar penyakit zaman moden seperti darah tinggi, kencing manis, sakit jantung, angin ahmar dan kanser semakin buruk dan meningkat dengan begitu ketara sekarang. Ini menambahkan lagi keperluan pengambilan suplemen untuk mengurangkan risiko mendapat penyakit kronik akibat tabiat buruk ini. Berhenti dari mengamalkan tabiat-tabiat yang merbahaya kepada kesihatan adalah langkah terbaik dan pengambilan suplemen akan membantu memulihkan kesihatan tubuh secara keseluruhannya.

Tetapi perlu diingat bahawa pemakanan seimbang dan sihat dengan mengambil lebih banyak sayur-sayuran, buah-buahan dan karbohidrat berserat tinggi juga penting untuk mencegah penyakit-penyakit  kronik ini. Bersenam juga adalah salah satu faktor penting dalam mencegah penyakit ini. Ketiga-tiga faktor ini amat penting dan perlu seiring diamalkan untuk mendapat kesihatan yang optimum dan bukan hanya bergantung kepada pengambilan suplemen semata-mata. Suplemen bukanlah ubat untuk mencegah penyakit tetapi sebagai satu tabiat yang sihat membantu mencapai kesihatan optimum.

Dengan memulakan pengambilan suplemen setiap hari seperti multivitamin, mineral, antioksidan, omega 3 dan probiotik yang berkualiti tinggi, seseorang boleh merasakan perbezaan tahap kesihatannya dalam masa beberapa hari, minggu, bulan atau tahun. Sesetengah orang akan merasa peningkatan tenaga, ketenangan fikiran dan peningkatan prestasi fizikal dengan penggunaan suplemen ini. Malah terdapat juga orang-orang yang lebih dramatik kesannya ke atas mereka. Perlu juga di ingat walaupun sesuatu perkara yang baik tetap ada hadnya, pengambilan suplemen ini perlu mengikut dos yang sepatutnya dan tidak berlebihan. Pengambilan makanan sihat masih perlu diamalkan untuk mendapat kesan kesihatan yang optimum.

Terdapat sesetengah orang pula tidak dapat merasai atau menyedari apa-apa kesan dari pengambilan suplemen atau makanan nutrisi tambahan ini, tetapi ini tidak bermakna tiada sebarang pembaik pulihan berlaku.

Sama ada seseorang itu merasainya atau tidak, pengambilan suplemen tambahan telah terbukti secara saintifik berdasarkan kajian yang telah dijalankan. Dengan pengambilan suplemen setiap hari secara konsisten, seseorang itu akan mendapat faedah kesihatan yang lebih baik, InsyaAllah.

Dr Norman Mohd Norawi
MBBS(Man), MScAARMMA(UCSI), FAGE
MMC: 36627
Pengamal Perubatan Am dengan
Pengkhususan Perubatan Nutrisi, Anti Penuaan, Esthetik & Perubatan Regeneratif


Alhamdulillah.
Sebarang persoalan tentang suplemen, nutrisi, Shaklee, boleh ajukan kepada Kak Nat. InsyaAllah dengan sedikit ilmu yang Allah kurniakan, Kak Nat bantu cadangkan suplemen terbaik untuk badan masing-masing.

Natrah Mohamed 
Shaklee SeMalaysia
Legasi Nasih Maju

Tuesday, July 25, 2017

Anak Pertama, Susu Dalam Hari Pun Dah Tak Ada.

Pengalaman manis Kakratu ni dengan produk Shaklee setelah mengandung anak ke dua memang wajib dibaca.

Kak Nat ambil kisah ni dari group belajar dan sharing kami, SID Zon Tengah. Alaa, group santai tapi berisi untuk Shaklee Independent Distributor macam kami ni๐Ÿ˜‰

Kak Nat paste kan balik semua tulisan kakratu untuk pengalaman kita bersama ni tau.



Hari ini giliran saya untuk share tentang Pengalaman Produk Pertama saya.

Sebelum tu Enan perkenalkan diri ye.

Nama sebenar atau nama FB : Hyannan Moktar
Nama panggilan atau branding : Kakratu
Umur : 27 tahun
Anak : 2 orang

Berbalik kepada pengalaman Kakratu.

Kakratu bermula dengan ESP.

Sebenarnya dah lama tahu tentang Shaklee. Rasanya dah 3-4 tahun. Sebabnya cousin memang SID dan dia dah pun di rank coordinator sekarang.

Hari-hari post dia lalu dekat newsfeed. Tak henti. Tak putus.

Memang tak indah sebabnya rasa diri tu tak ada masalah besar mana pun. Tak kronik mana. Dah rasa diri selesa.

Walaupun sebenarnya tak payah cakap. Mak nenek penyakit ada.

Gastrik ada.
Migrain ada.
Rambut gugur ada.
Sembelit ada.
Jerawat ada.
Muka kusam ada.

Yang jadi klimaks Kakratu akhirnya mengalah adalah sebab anak.

Masa mengandungkan anak no 2, ada suara pada Abam Johan aka suami Kakratu. Rasanya macam Kakratu perlukan support. Mengandung kali ini tak sama macam dulu.

Dulu yang pertama kuat. Turun naik tangga, berjalan overseas semua okay. Yang kedua, nak ke dapur pun tak larat. Mengah macam dah marathon satu Melaka.

Kakratu pun mula korek tentang ilmu kesihatan. Google. Baca info yang disharing oleh cousin tadi.

Dan akhirnya Kakratu cuba ESP walaupun rasa mahalnya. Kedekut betul tentang kesihatan sendiri. Padahal yang untungnya badan sendiri. Bukan badan orang lain.

Itupun kedekut tak minum hari-hari. Tapi walaupun tak minum hari-hari, Kakratu still dapat benefit dari ESP.

Susu anak tak henti !

Amazing ! Kakratu terus jatuh cinta.

Anak pertama susu dalam hari pun dah tak ada. Kosong. Losong. Sekarang dah setahun masih banyak. Masih ada. Mencukupi untuk anak.

Kakratu perasan muka anak pun bersih. Putih. Gebu. Progress anak pun cepat.

Ada sekali Abam Johan tegur Kakratu.

Katanya isteri abang ni kulit makin bersih berbanding dulu ye. Tengok hari-hari membuang.

Wah ini dah lebih. Macam melampau je dalam satu ESP boleh bagi macam-macam.

Terus repeat order ESP + Vitamin C dan menambah benda lain hari ke hari.

Seronok dengan Shaklee.

Dalam nak sihat, kita dapat bonus.

Dalam nak duit sikit-sikit, dapat settle barang anak-anak untuk sebulan.

Sekian, sedikit sharing yang dah ter-panjang tentang Produk Pertama Kakratu.

Once Shaklee, Always Shaklee ๐Ÿ˜˜

Inilah KakRatu. Makin cerah kan kulitnya. Kak Nat pun jeles.



Terima kasih sudi baca entri ini. Jumpa lagi dalam entri akan datang.

Nak tanya pasal Shaklee, jangan segan-segan whasap Kak Nat http://www.wasap.my/601127016822

Natrah Mohamed
Shaklee SeMalaysia
Legasi Nasih Maju

Thursday, July 13, 2017

Resepi Rendang Ayam Mudah dan Sedap

Hari Rabu, Nasih nak buat jamuan raya di sekolah agamanya. Dah bincang-bincang, nak buat rendang ayam la. Lagipun masa raya hari tu, kat kampung tak sempat makan rendang. Pergi mana-mana rumah beraya pun, tiada menu rendang ala Kelantan tu. Ada la menu rendang di rumah kawan suami minggu lepas. Sempat merasa sikit. Heheh. Habis hancur detox raya ku. Makan sikit-sikit, rasa tak puas hati jugak.

Meh la kita merendang sendiri. Hahaha..

Ok ni bahan-bahannya:

2 ekor ayam
1 kg bawang merah - separuh hiris, separuh kisar.
3 labu bawang putih - separuh hiris, separuh kisar
4 inci halia - separuh hiris, separuh kisar
4 inci lengkuas - tumbuk/kisar
2 inci kunyit hidup - tumbuk/kisar
4 batang serai - titik
4 senduk cili kisar - ikut suka pedas. Kak Nat guna sikit saja. Sebab nak bagi kanak-kanak makan.
Kayu manis, buah pelaga, bunga lawang
4 kg santan (Kak Nat guna 1kg saja)
2 keping asam keping - ikut rasa
Garam 
Gula
Daun kunyit
Sedikit kerisik - opsyenal utk warna gelap
*Sebenarnya, Kak Nat bahagi 2 bawang tu. Separuh kisar, separuh hiris.
Kisar bawang merah, bawang putih, halia, kunyit, lengkuas bersama cili.




Bila Kak Nat upload gambar ni ke FB, kawan-kawan dah tau dah nak masak apa.



Hahaha, semua dah pandai masak rendang agaknya.

Ok. Ni cara-caranya:

1. Panaskan minyak dan tumis rempah penumis bersama bahan hiris serta serai sehingga wangi.
2. Kemudian masukkan bahan kisar. Goreng hingga pecah minyak.
3. Masukkan ayam dan gaul rata sehingga ayam kecut.
4. Masukkan sikit santan cair bagi membolehkan ayam masak. Setelah itu, baru dimasukkan semua santan dan masak dengan api perlahan sahaja. 



5. Masukkan kerisik, garam, gula dan asam keping secukup rasa.
6. Masak sehingga kuah kering dan pecah minyak.
7. Taburkan daun kunyit yang dihiris halus sebelum ditutup api.

Siap!



Makan dengan nasi pun sedap.

Ni versi belum masukkan daun kunyit dan belum betul-betul kering.


Dimakan dengan nasi himpit.

Jangan lupa, telan lecithin sebelum makan ni. Sedia membakar lemak. Agar perut tak buncit. Hihi


Terima kasih sudi jenguk blog ni.

Natrah Mohamed
Muslimah. Jutawan. Dermawan.
Shaklee SeMalaysia.
011-27016822

Tuesday, July 11, 2017

Resepi Ayam Percik Mudah dan Cepat

Semalam, entah kenapa, saya teringin sangat menu Kelantan. Ada ayam azzain dan ikan-ikan kecik saja. Ayam dah siap nyah beku sejak tengahari. Cuma tak tahu nak masak apa. Jadi, saya cari resepi di Google. Jumpa resepi ayam percik kat blog Azie Kitchen. Ni blog yang selalu saya intai untuk cari resepi. Heheh..

Ok, tekad nak masak ayam percik. Jom sedia bahan.

Bahan bahannya:

1 ekor ayam - potong 4.
Saya ada ayam azzain yang dah siap potong. Bersihkan sikit-sikit saja.

Bahan Perap:

5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
Garam secukupnya

Bahan Kuah:

2 pek santan pekat
10 ulas bawang merah
1 inci halia
1 batang serai
3 tangkai cili kering - boleh tambah jika suka pedas
Garam secukupnya
Gula atau manisan(gula melaka) - kena ada rasa manis
1/4 keping asam keping - letak sekejap dan dikeluarkan takut terlebih masam

Cara cara:

1. Kisar bahan perap sehingga halus dan perap pada ayam selama 30 minit.

2. Kisar semua bahan kuah dengan santan dan masakkan di atas dapur dengan api perlahan sambil terus dikacau.
3. Masak sehingga kuah pekat.
4. Masukkan asam keping, garam dan gula secukupnya.
Boleh diangkat.
5. Bakar ayam. Saya guna pemanggang ajaib. Balik- balikkan ayam hingga betul-betul masak. Saya biasanya guna api perlahan masa awal-awal. Supaya ayam masak sekata.
6. Letak atau lumurkan kuah yang dah siap dimasak bagi kuah meresap kepada isi ayam. Buka api kuat bagi ayam kelihatan garing bahagian luar. Tapi nak lembut semua bahagian, jangan guna api kuat.
7. Dah pastikan ayam cukup masak, boleh diangkat dan hidang.


Makan dengan nasi panas. Sedappp.

Sekiannn..

Selamat mencuba.
Telan lecithin si pembakar lemak siap-siap sebelum makan. Hehehe.

Natrah Mohamed
Pengedar Shaklee Bangi dan Seluruh Malaysia
01127016822

Tuesday, July 4, 2017

DetoxRaya Bermula

Hari ni, hari pertama #DetoxRaya. Apa detox raya ni?
Detox untuk buang toksin setelah seminggu lebih beraya sakan. Hahaha.

Masa raya, macam-macam yang dimakan. Perut pun kembali membuncit, badan jadi penat, asyik mengantuk dan selera makan tak boleh dikawal. Ohhh, kena kawal segera. Sebab itu kami cepat-cepat buat program detox ni.

Detox cara Shaklee, 7 hari amalkan menu yang dicadangkan, kawal makan, kawal aktiviti, banyakkan minum air dan ambil suplemen yang disarankan bagi mudahkan badan buang toksin.

Saya dah sertai Detox The Shaklee Way ni sejak tahun lepas. Lepas habis pantang Nazir. Fokus masa tu, nak kuruskan badan. Alhamdulillah, hampir 10kg turun. Selera makan terkawal. Dan badan lebih cergas.

Untuk detox raya kali ni, saya target untuk maintain berat ideal dan buang lemau- lemau badan. Haha. InsyaAllah. Jomm detoxraya๐Ÿ˜‰


Menu detox salah seorang peserta.

Next entri, saya akan kongsikan suplemen detox untuk kefahaman kita semua. Ceewahhh.

Natrah Mohamed
Pengedar Shaklee SeMalaysia

Saturday, June 17, 2017

Senyuman Kembali Mekar Di Bibir



Ni antara testimoni Puan Nur Baizura Ibrahim  sendiri.
Kenapa Zura suka sangat dengan VIVIX :)

Pada Julai 2016 zura di serang bell palsy.

Bangun je tidur, macam biasa zura akan minum air, tiba2 air meleleh keluar dari mulut, pelik tapi buat tak layan.bila basuh muka ketika wuduk, kali ni air masuk dalam mata.makin bertambah hairan.

Selesai solat subuh, cuba cari info sambil2 tengok muka di cermin..Allahhuakbar muka aku dah senget!

Mulut tak boleh tutup, mata tak boleh tutup rapat..air mata mengalir. Pipi sebelah kanan tak boleh gerak langsung, telinga rasa bengang..sakit, sakit sangat.

Sebelum ni ada zura baca terbaca tentang Bell palsy dari perkongsian seorang rakan tapi masih rasa ragu2 sama ada zura di serang minor stroke atau bell palsy.

Tengah hari suami balik utk lunch baru zura mintak dia tengokkan muka dan bagi tahu zura di serang bell palsy.

Bila kami buat pemeriksaan di hospital. yes! doktor sahkan zura di serang Bell palsy

Bermulalah episod terpaksa ambil steroid dan terpaksa berhenti menyusukan Izzara Nasuha.

Seminggu pertama zura rasa berat sangat bukan sebab muka dah senget tapi sebab terpaksa stop menyusukan anak.

Bayangkan anak yang 24 jam dengan maknya tapi bila merengek minta susu maknya tak dapat bagi.Sedih teramat sangat.susu pula terpaksa pam dan buang.

Anak susah tidur malam
rasa stress anak menagis nakkan susu tapi tak boleh nak bagi

sampai zura kata pada suami ' ummi tak kisah pon muka ummi senget tapi ummi tak sampai hati tengok anak nagis² nak susu macam ni '

zura buat keputusan hanya seminggu zura ambil steroid dan cuba ikhtiar dengan mengamalkan supplement, tentu shaklee pilihan utama zura

Waktu tu zura berserah ja pada Allah jika dengan supplement ni zura sembuh Alhamdulillah, jika terpaksa berwajah senget seumur hidup pon zura terima..

zura consume special dose VIVIX,
Vitamin E,OMEGA ,B Complex dan seminggu sekali zura akan buat rawatan fisioterapi dan acupuncture

Senaman muka untuk pesakit bell palsy pon ada zura amalkan di rumah

Alhamdulillah senyuman kembali mekar dibibir walaupun belum sembuh 100%.



Dapatkan Vivix dan suplemen Shaklee? 
Natrah Mohamed 011-2706822
------------------------------------------------
Alhamdulillah terima kasih sudi jenguk blog ni dan baca entri ni. Moga bermanfaat :)
Jutawan. Muslimah. Dermawan. 
Natrah Mohamed 
Pengedar Shaklee No 1 Bandar Baru Bangi dan Seluruh Malaysia. 
011-27016822

Friday, June 16, 2017

BERAT DAH 76KG, ASALNYA 97KG

Puan Dinas Zafran berkongsi tentang sahabatnya.

Sahabat saya ni, lepas bersalin jadi obes dengan berat 97kg. Redha saja lah kan. Pujuk diri, mmm takpa, kalau sakit, sakit tu kan penghapus dosa...

Kisah beliau dengan Vivix diaturkan Allah begini :

01 Jun 2015
Mengiringi pelajar ke Kem Kepimpinan Pengawas. Masa balik dari kem, dah rasa jantung berdegup laju. Badan mula panas. Ingatkan biasa ja sebab letih.

02 Jun 2015
Masih demam lagi.

03 Jun 2015
Masih demam lagi. Jumpa doktor, diberikan antibiotik.
Antibiotik dah habis makan, demam masih berpanjangan.

04 Jun 2015
Hari ni diserang DEMAM PANAS SAMPAI CIRIT BIRIT DARAH, MATA MERAH dan MUNTAH BERKALI-KALI , BATUK BERKALI KALI SEHINGGA SAKIT DI KEPALA.

05 Jun 2015
Kembali berjumpa doktor, buat ujian demam denggi. Keputusan negatif.

Bacaan WB : 4.2
Platlet : 250
Macam sihat kan?? ada

Ada sorang nurse bisik.
"Macam kencing tikus je ni. Better you buat test khas".

Tapi doktor tak kasi buat pun masa itu kerana result darah yang ok. Dan kelihatan saya semakin pulih.

07 Jun 2015
Hari ni doktor minta buat ujian khas LEPTOSPROSIS. Allahuakbar, POSITIF!!

Perasaan bercampur baur; takut, sedih, berdebar-debar.

10.6.2015
Hari ni birthday saya. Doktor bekalkan ubat doxcline untuk kencing tikus. Saya makan dan sepenuhnya bertawakkal kepada Allah.

12-16 Jun 2015
Rasa sakit badan dan otot. Yalah, mungkin badan tengah nyah virus..lawan penyakit..3 kali ujian darah yang doktor buat, nampak penyakit ni makin pulih. Alhamdulillah.

TAPI....

Apa kesan Leptospirosis yang saya alami :
Saya menderita sakit kepala hampir 3 bulan. Walaupun dah buat MRI dan doktor kata doktor normal.

Saya berserah pada Allah...dan tergerak hati....mencuba VIVIX kerana terpikir VIVIX MERAWAT HINGGA KE DNA..

Saya pesan VIVIX DAN NUTRIFERON daripada rakan sekolah dulu dengan niat untuk teruskan ikhtiar.

22 SEPTEMBER 2015
Saya start ambil Vivix dan Nutriferon

Dan sejak itu, Alhamdulillah dengan
IZIN ALLAH... Dalam sebulan dah ada perubahan.
๐Ÿ‘Sakit kepala akibat saraf sebelah kanan kian hilang sikit demi sedikit.
๐Ÿ‘Jantung berdebar pun kian beransur pulih.
๐Ÿ‘ Bacaan darah tinggi pun turun..dulu 167/114 bacaan tinggi juga..sekarang dalam 100/65 ke atas tak lebih 120/80

Dan paling best, bonus yang saya dapat:
๐Ÿ‘Kuuulit kian cerah..suami kata kurang kedut...student kata nampak ceria..
๐Ÿ‘yang BEST..BERAT DAH 76KG..DARI 97KG.....
๐Ÿ‘dah boleh naik tangga tanpa sakit lutut dan mengah-mengah macam dulu.





Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar.

Nikmat mana lagi yang nak saya dustakan!

TQ Allah bagi ilham
TQ Allah yang Maha Menyembuhkan asbab Vivix ni!

Noorazilina Tahir, Selangor.


Dapatkan Vivix dan suplemen Shaklee? 
Natrah Mohamed 011-2706822
------------------------------------------------
Alhamdulillah terima kasih sudi jenguk blog ni dan baca entri ni. Moga bermanfaat :)
Jutawan. Muslimah. Dermawan. 
Natrah Mohamed 
Pengedar Shaklee No 1 Bandar Baru Bangi dan Seluruh Malaysia. 
011-27016822

Thursday, June 15, 2017

5 Tips Murah dan Jimat Cantikkan Kulit

Ini adalah petua tradisional untuk cantikkan kulit. Kak Nat sendiri pernah buat masa zaman remaja dulu. Masa tu, jerawat halus tumbuh dengan subur. :) 

Jom baca tips murah dan jimat di bawah.

1. Ambil tepung pulut dan campurkan sedikit air. Sebelum tidur, sapukan di bahagian muka  dan apabila bangun pada keesokkan harinya, cuci muka dengan air suam. Amalkan dua kali seminggu.

2. Gosokkan serbuk teh yang telah digunakan ke kulit muka. Biarkan selama tiga hingga lima minit sebelum dicuci sengan air suam. Amalkan selalu bagi menampakkan kesan yang ketara.




3. Kisar dua biji buah tomato bersama sedikit gula dan air. Tapiskan dan minum airnya di setiap pagi. Lakukan sekerap yang mungkin agar kulit muka bertambah licin.

4. Ambil wap air nasi atau buih atau yang sedang ditanak. Sapukan pada muka dan biarkan selama 30 minit. Lakukan setiap hari dan boleh lihat hasilnya.

5. Ambil sedikit beras dan rendam selama dua hari. Kupas sengkuang dan kisar bersama kunyit serta beras yang telah direndam tadi. Sapukan pada kulit muka setiap hari dan lihat hasilnya.


Selamat mencuba :)

Oh ya, sekarang Kak Nat guna set kulit Nutriwhite. Untuk cuci muka guna Gentle Deep Foaming Cleanser. Kulit lembut, lembab sentiasa je rasa. 

Untuk bersihkan kotoran dengan lebih mendalam, Kak Nat guna Gentle Action Makeup Remover. Walaupun tak pakai mekap, tapi setiap hari muka kita mengadap pelbagai kotoran. Tu yang kena bersih juga kan.


Kedua-duanya selamat dan murah. Ya, 1 tiub ni, boleh guna 6 bulan lebihhanya sedikit saja diperlukan untuk setiap kali cuci muka.


Alhamdulillah terima kasih sudi jenguk blog ni dan baca entri ni. Moga bermanfaat :)

 Jutawan. Muslimah. Dermawan.
Natrah Mohamed Pengedar Shaklee No 1
Bandar Baru Bangi dan Seluruh Malaysia.
011-27016822

Allah sedihnya, diberikan steroid dan dinasihatkan tidak menyusukan bayi

Faiza Suhada berkongsi kisah Bell Palsy yang dihadapi pada  2 Oct 2015.

Faiza bangun tidur sebelah muka da
h jatuh. Airmata mengalir laju macam menangis. Dan tak boleh tutup. Sakit dan tegang.

Terus ke doktor.
Doktor sahkan faiza diserang bellpalsy
Ianya bukan stroke tetapi kelemahan otot sebelah muka

Doktor berikan steroid dan dinasihatkan supaya tidak boleh menyusukan bayi ( baby 6m+). Allah sedihnya.

Sejujurnya selain kepayahan untuk makan, bercakap, menahan air mata terus keluar dan tegang sakit. Tapi faiza masih nak juga menyusukan bayi.

Jadi faiza gunakan vivix sebagai salah satu alternative. Progress 3bulan faiza bole
h kembali senyum sempurna.

Selain vivix, faiza menjalani 16x fisioterapi.


Testimoni Bell Palsy


Alhamdullilah
Setelah hampir setahun setengah faiza pulih sepenuhnya.

Tq VIVIX
pengalaman terindah dalam hidup๐Ÿ˜€


Dapatkan Vivix dan suplemen Shaklee? 
Natrah Mohamed 011-2706822
------------------------------------------------
Alhamdulillah terima kasih sudi jenguk blog ni dan baca entri ni. Moga bermanfaat :)
Jutawan. Muslimah. Dermawan. 
Natrah Mohamed 
Pengedar Shaklee No 1 Bandar Baru Bangi dan Seluruh Malaysia. 
011-27016822

Wednesday, June 14, 2017

Doktor Dah Kurangkan Dos Insulin Mak

Ini cerita dari Puan Sharifah Salmiza Syed Hamid.

Alhamdulillah, nak kongsi kisah mertua saya. Mak ada masalah diabetes dah lebih 25 tahun. 

Baru-baru ni dalam 6 bulan lepas, detect masalah pada buah pinggang mak. Doktor kata makin merosot. Kami sekeluarga nekad bagi mak ambil vivix juga sebab kesian mak asyik ulang alik hospital.

Sebelum ini dah ada bagi mak vivix. Tetapi mak tak nak amal secara konsisten.

Lepas amal vivix selama 5 bulan, bacaan gula diabetes mak dah banyak menurun.

Selalunya bacaan gula mak berbelas-belas. Pernah sekali sehingga bacaan 32.

Baru-baru ni 3 Mei 2017, ujian darah lagi untuk checkup bulanan. Alhamdulillah, bacaan gula menurun. Lega sangat.

bacaan turun


Doktor pun dah kurangkan dos insulin mak. Bacaan creatine buah pinggang pun kekal dan tidak makin merosot seperti sebelumnya.

Sejak 5 bulan lalu mak jaga makan dan amal vivix dengan penuh displin, mak kata badan dah lebih bertenaga, kaki pun dah kurang bengkak dah siap2 nak kerjakan umrah lagi. Doakan moga mak dipermudahkan umrah 22 Jun nanti .





Alhamdulillah terima kasih sudi jenguk blog ni dan baca entri ni. Moga bermanfaat :) Jutawan. Muslimah. Dermawan. 
Natrah Mohamed Pengedar Shaklee No 1 Bandar Baru Bangi dan Seluruh Malaysia. 
011-27016822

Bukan Saja Nampak Lebih Sihat, Tapi Lebih Muda Juga

Ni ayahanda saya. Seorang yang sangat bertanggungjawab, penyayang dan suka bergurau.

Awal bulan 12 tahun lepas, masa ayah nak ke surau, dia di sengat sesuatu di belakang leher masa on the way nak ke surau. 


Esok harinya, ayah terasa sakit kepala. Kemudian mata seakan kabur. Tak lama tiba-tiba mulut ayah jadi senget macam tu.

Ayah terus down. Dia risaukan kesihatannya. Takut sesuatu yang serius jadi padanya.

Saya terus suggest ayah ke hospital untuk dapatkan rawatan. Ada la beberapa ubat yang di beri, dan ayah perlu jalani fisioterapi.

Selain tu, saya berikan juga Vivix dan B Complex untuk pulihkan balik fungsi saraf ayah. Sebab kedua-dua vitamin ni dapat membantu meningkatkan fungsi saraf.

Ayah kata, terasa perubahan lepas makan vivix. Terasa badan lebih cergas dan sihat. 

Makin muda


Nampak kan perubahan pada ayah. Bukan je nampak lebih sihat, tapi lebih muda juga.

Bila sel telah di baiki, tentulah nampak jelas kelihatan di wajah.

Hati anak mana yang tak gembira bila lihat ayah makin sihat.
Syukur dipertemukan dengan vivix.
Vivix Memudakan




Alhamdulillah terima kasih sudi jenguk blog ni dan baca entri ni. Moga bermanfaat :) Jutawan. Muslimah. Dermawan. 
Natrah Mohamed Pengedar Shaklee No 1 Bandar Baru Bangi dan Seluruh Malaysia. 
011-27016822

Tuesday, June 13, 2017

Lepas Sebulan, Boleh Kejar & Sembelih Lembu

Testimoni dari Puan Tinie Badri.

Ini kisah pak mertua sahabat saya. Sahabat saya hantar gambar pertama dan kedua dalam group whatsapp sekolah kami. Saya terkejut ngeri rasa sampai terus delete masa dapat gambar ni.

Kisahnya pakcik ni meracun di sawah. Sebelum tu kakinya dah memang luka. Selepas meracun jadi makin parah sehingga doktor terpaksa mengorek dan membuang isi kaki lebih kurang seinci lebih jugak, boleh belek gambar yang no 2.

Saya serba salah nak recommend dengan sahabat saya takut dikatakan mengambil kesempatan tetapi saya ketepikan rasa tu sebab saya risaukan keadaan pakcik tu tambahan bila dengar pakcik nak sihat nak kerjakan umrah.

Alhamdulillah kawan saya belikan untuk pak mertuanya2botol Vivix. Untuk rekod, hospital tak bekalkan apa-apa ubat. Hanya ke klinik untuk dressing.

Dan pakcik ni makan 2botol Vivix dalam tempoh 2 minggu dah habis dan nak order Vivix yang baru(megados atas pilihan pakcik sendiri, sedap katanya). Dalam dua minggu isi dah penuh dah. Sebulan lepas tu dah boleh kejar lembu sembelih lembu lagi pada hari raya korban. Menantunya kata, pak mertuanya puji sungguh Vivix, siap pesan lagi mintak saya selalu share kisah ni supaya dapat tolong orang yang ada masalah yang sama.

Testimoni Vivix

Amazing!

Alhamdulillah terima kasih sudi jenguk blog ni dan baca entri ni. 
Moga bermanfaat :) 
 Jutawan. Muslimah. Dermawan. 
Natrah Mohamed Pengedar Shaklee No 1 Bandar Baru Bangi dan Seluruh Malaysia. 
011-27016822

Cerita di Kuala Kangsar

Alhamdulillah. Jam 6.15 petang kami sekeluarga exit Tol Kuala Kangsar. Dan menuju ke Bandar Kuala Kangsar. Mencari hotel untuk menginap malam ini. Suami waze lokasi Hotel The Shop yang kami persetujui. Jalan agak sesak. Orang keluar untuk beli juadah berbuka agaknya.



Kami sampai ke hotel jam 6.30 petang. Ada bilik kosong dan kami check in.
Hotel ni kecik saja. Macam hotel-hotel murah tetapi rare di Shah Alam.

Meh tengok gambar-gambar.


Dari luar hotel. Memang tertulis The Shop. Kami ingatkan ada kafe yang sesuai untuk berbuka puasa.
Rupanya tiada. Hanya menu kopi dan kekacang.



Kami pilih bilik standard keluarga. RM180 semalam. Jika di website Agoda, dapatlah harga RM160. Tapi suami nak resit untuk claim dari TNB. Kena la bayar melalui kaunter.


Katil single.

Tengok muka cuak Si Nazir tu. Maklumlah sampai tempat baru. Abang-abangnya dah lama tak jenguk hotel. Sebab Nasih dah sekolah rendah, kami dah jarang ikut papanya outstation.

Bilik ini sempit je. Ada ruang untuk solat, dan lalu lalang.
Tapi bilik air agak besar.



Kemudian, masuk waktu maghrib, kami berbuka dengan kurma dan roti yang dibawa sebagai bekal. Lepas solat, kami keluar cari kedai makan. Kafe hotel ni, jual kopi dan arak. Tak jadi la nak beli apa-apa dari situ. Hehehe.

Kami menuju ke Kedai Makan Uncle Jimboy. Terjumpa dalam Google nama kedai ni. Dan ternampak sewaktu perjalanan cari hotel ini.

Menunya agak puas hati. Nasi banyak, ikan siakap masak 3 rasanya sangat besar untuk kami habis kan. Termenung suami nak habis kan nasi nya. Walaupun kami ni berpuasa, tapi kami makan sikit je. Hehehe.



Alhamdulillah. Ni sedikit pengalaman di Kuala Kangsar hari ni. Sebenarnya, ia lokasi persinggahan biasa kami. Perjalanan balik dari atau ke Sungai Petani, kami biasa singgah. Lokasi wajib: Medan Cendol dan Laksa. Tapi sayangnya dah tertulis tutup jam 7 petang hari ni. Jadi kami tak sempat ke sana. Lain kali kami singgah lagi.

Ok. Jumpa lagi dalam entri akan datang.

Cari Shaklee? Meh roger Kak Nat 011-27016822.

Assalamualaikum.

13 Tips Untuk Ibu Hamil Berpuasa

Assalamualaikum wbt.

Nak kongsikan tips berpuasa untuk wanita atau ibu sedang hamil. Yang  tak hamil pun boleh ambil sebagai panduan :)




tips berpuasa untuk ibu hamil

Semasa Sahur



1. Pilih menu menganduni protein dan lemak tinggi. Ia sebabkan lambat lapar.


2. Ambil menu yang tinggi vitamin C dan zink. Bagus untuk kuatkan imun badan.

 

3. Kurangkan gula. Puan-puan dah cukup manis daaa... hihi..


 4. Minum air masak banyak. gunakan waktu malam untuk minum banyak air. Jangan minum terlajak banyak masa sahur. Apabila minum waktu sahur, lebih kerap kencing, air lebih cepat hilang dari badan. Ambil Performance Drink untuk pilihan bijak dan selamat :)



 5. Minum segelas susu sewaktu sahur.



Semasa Berpuasa

6. Jalani puasa dengan hati yang ikhlas, agar ia terasa ringan dan membahagiakan diri.


 7. Banyakkan berehat apabila ada masa yang sesuai



 8. Elakkan stress. Sentiasa positif dan bersemangat. Baca Al-Quran sebagai terapi dan menambah pahala serta amalan.




Semasa Berbuka

9. Makan makanan yang ada karbohidrat ringkas. Agar muda diserap oleh badan.


 10. Berbuka dengan minuman suam dan manis. Tapi hati-hati, pilih pemanis yang selamat


12. Jika sesuai, makan sedikit dahulu, lepas solat maghrib, ambil menu berat. Agar badan dapat berehat dan tak penat.



13. Ambil suplemen tambahan bagi bantu tambah tenaga, elak stress, elak sembelit dan lengkapkan keperluan nutrisi harian ibu dan bayi dalam kandungan.


Selamat beramal ibadah dan puasa. Moga ia jadi kenangan terindah:)



Alhamdulillah terima kasih sudi jenguk blog ni dan baca entri ni. Moga bermanfaat :)
 Jutawan. Muslimah. Dermawan.
 Pengedar Shaklee No 1 Bandar Baru Bangi dan Seluruh Malaysia. 
011-27016822
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KENALI SHAKLEE

 photo KENALISHAKLEE_zpsjhrkr5w4.jpg
 photo PRODUKSHAKLEE_zpslwr9bj4b.jpg
 photo CADANGANVITAMIN_zps9fostmqa.jpg
 photo SERTAIKELUARGAKAMI_zpsnwpjxnay.jpg
 photo PENGEDARSHAKLEE_zpsu3sbu1d3.jpg
 photo CAWANGAN SHAKLEE_zpsbm1dxcgx.jpg

Pengunjung

Designed by NH Design