Wednesday, May 27, 2015

30 Resepi lengkap untuk sebulan.

Teks: Natrah Mohamed
Sumber: sebaran dalam group WhatsApp.

Pagi ni, dapat segedebuk resepi ni. Rasanya Ramadhan tahun lepas dah berkeliaran  resepi ni. Sekarang saya tangkap bawa masuk blog comel saya ni. Hihi..^^

RESEPI SEBULAN TAK PAYAH PENING-PENING.

Menu:
1. Ayam Panggang Bermadu
2. Udang Masak Serai Wangi
3. Ikan Siakap Kukus
4. Ikan Masak Berlada
5. Ikan Kerapu Masak Asam Manis
6. Ayam Masak Cendawan Ala Cina
7. Pajeri Nenas
8. Mee Hailam
9. Ketam Bertelur
10. Ayam Kepak Masak Minyak Bijan
11. Nehari (Kari Kambing Kashmir)
12. Ikan Tiga Rasa
13. Ikan Pari Lemas!!!!
14. Tandoori Kurau
15. Tom Yam
16. Nasi Ayam Hakka
17. Mee Rebus
18. Gulai Tempoyak Ikan Kembung
19. Ayam Golek Seri Pahang
20. Kari Kepala Ikan
21. Black Pepper Steak
22. Gulai Tempoyak Ikan Kembung
23. Asam Pedas Tumis (Melaka)
24. Soto Ayam
25. Nasi Paprik
26. Nasi Dagang
27. Mee Bandung Muar (resepi asli Muar)
28. Gulai nenas ikan kering orang utara
29. Ayam Bercili masak ketumbar
30. Ayam Masak Lomak Cili Api Nogori Style
________________________________________
Ayam Panggang Bermadu
Bahan-bahan:
1kg kepak ayam
1 senduk besar minyak bijan
2 senduk besar madu (kalau u suka manis, tambahkan lagi )
sedikit serbuk lada sulah (sesuka hati, siapa yang suka pedas, tambahlah lagi)
sedikit garam secukup rasa
Cara memasak:
Gaulkan ayam bersama madu, minyak bijan, serbuk lada sulah & garam hingga rata. Perapkan semalaman atau lebih dan selepas tu, boleh lah dipanggang ayam tu.....
atas
________________________________________
Udang Masak Serai Wangi
Bahan-bahan:
600 gm udang harimau - digoreng setengah masak
4 batang serai
100 gm cili kering
100 gm bawang merah
100 gm cili merah
70 gm bawang putih
70 gm halia muda
3 sudu besar pati asam jawa
30 gm belacan bakar
100 gm pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Cara memasak:
1. Kisar halus serai, cili kering, bawang merah, cili merah, bawang putih dan halia muda.
2. Tumis hingga wangi dan masukkan air asam jawa dan sedikit santan cair.
3. Masak atas api sederhana hingga kuah pekat
4. Masukkan pati santan dan udang.
5. Masak hingga naik bau.
atas
________________________________________
Ikan Siakap Kukus
Bahan-bahan:
1 ekor ikan siakap sederhana besar
3 sudu besar sos tiram
2 susu besar sos cili
2 susu besar sos tomato
1 sudu gula
4cm halia - dimayang
3 ulas bawang putih - dimayang
3 ulas bawang besar - dimayang
3 tangkai daun sup(saderi)
1/2 biji limau nipis
garam secukup rasa
Cara memasak:
1. Cuci ikan dan belah dua jangan sampai putus lumur garam dan gula (kurangkan jika tak suka manis).
2. Masukkan ikan dalam pinggan bujur, tabur bahan yang dimayang tadi.
3. Tuang ketiga-tiga sos tadi.
4. Kukus selama 10minit (hingga masak). tabur hirisan daun sup tadi dan perah limau diatasnya.
atas
________________________________________
Ikan Masak Berlada
Bahan-bahan:
3 ~ 4 ekor ikan sembilang
10 biji cili merah - dikisar
2 batang serai - dititik
1 ulas bawang besar - dimayang kasar
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk
air limau kasturi
sedikit garam dan gula secukup rasa
Cara memasak:
1. Ikan disiang, lumurkan dengan garam dan kunyit. Goreng dan ketepikan.
2. Dengan menggunakan minyak yang sama tumiskan bawang putih dan halia yang telah ditumbuk tadi. Bila dah berbau harum (garing) masukkan cili merah yang telah dikisar, garam dan gula, kacau dan biar sampai pecah minyak.
3. Masukkan ikan yang telah digoreng tadi dan gaul hingga sebati. Masukkan bawang besar yang dimayang kasar, kacau hingga agak layu.
4. Curahkan air perahan limau kasturi sebelum dihidangkan.
atas
________________________________________
Ikan Kerapu Masak Asam Manis
Bahan-bahan A:
1 ekor ikan kerapu
120gram tepung jagung
1 biji telur ayam
Sedikit minyak
(untuk goreng)
Garam secukup rasa
Bahan-bahan B:
5 ulas bawang merah - dikisar
5 ulas bawang putih - dikisar
3cm halia
1 batang serai - dititik
1 helai daun pandan
3 sudu cili sos
1 sudu cili giling
Sedikit kunyit hidup
3 sudu tomato sos
3 cawan air
Sedikit cuka masak
Garam secukup rasa
Cara memasak:
1. Gaulkan bahan-bahan $b!f (ba $b!g (b dan goreng hingga rangup.
2. Untuk sosnya,panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih, bawang merah, halia, daun Pandan dan serai sehingga bau naik.
3. Masukkan cili giling dan kunyit.kacau sehingga naik minyak.
4. Masukkan air, tomato sos,cili sos dan bahan perasa.kacau sehingga mendidih. Tuangkan ke atas ikan yang telah digoreng.
5. Gorengkan bahan-bahan taburan dengan sedikit minyak ke atas hidangan tadi.
Untuk hiasan:
Bawang besar, cili merah, gree pepper, nanas dan timun.
atas
________________________________________
Ayam Masak Cendawan Ala Cina
Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam
8 keping Cendawan hitam - direndam 1/2 jam
1 inci halia - dihiris
1 biji bawang besar - dihiris
6 ulas bawang putih - dicincang
4 ~ 5 tangkai cili padi
Sedikit kicap lemak manis
Sedikit sos tiram
Cara memasak:
1. Ayam dibasuh dan dipotong kecil2. Cendawan yang dah lembut ditoskan, buang tangkainya dan dipotong 4 (memanjang).
2. Panaskan minyak dan tumis halia. Bila dah naik bau (halia dah kekuningan) angkat halia dan buang. Kalau tak buang pun tak apa.
3. Masukkan bawang besar, bawang putih dan cili padi. Tumis hingga naik bau baru masukkan ayam. Kacau sekejap.
4. Masukkan kicap dan sos tiram. Kuantiti kicap terpulang. Tak payah letak garam sebab sos tiram dah memang masin. Kalau untuk yang kuat masin, bolehlah letak garam sedikit. Kacau.
5. Selepas tu, masukkan air secukupnya (dalam 2 cawan biasa).
6. Bila dah mendidih baru masukkan cendawan. Kecilkan api dan biarkan hingga kuahnya pekat. (biasanya dalam 10 hingga 15 minit).
atas
________________________________________
Pajeri Nenas
Bahan-bahan:
Rempah tumis (Kulit kayu manis,bunga lawang, pelaga)
Sedikit serbuk kunyit
4 biji bawang merah ]
2 biji bawang putih ] Dihiris memanjang
Biji sawi
gula sikit
garam secukup rasa
Lada merah/&hijau dibelah memanjang (jgn sampai putus)
Nenas dipotong bulat dan 4, rebuskan dan ditoskan air
Cara memasak:
1. Tumiskan rempah tumis tadi masukkan bawang merah dan putih, bila naik bau masukle serbuk kunyit.
2. Kemudian masuk nenas yg dah siap tos tu, gula sikit dan garam secukup rasa.
3. lepas tu masukla pulak lada dan biji sawi (masa masuk lada nie tk usahle sampai lunyai pulak-golek-golekkan ajele kat dlm kuali tu sikit-sikit).
atas
________________________________________
Mee Hailam
Bahan-bahan:
1 kg mee/kueh teow/mee hoon (6/8 orang)
6 biji bawang putih (tumbuk/penyekkan)
rencah ayam/udang/sotong
sos tiram
garam secukup rasa
6 biji cili api
3 sudu besar tepung jagung (cairkan dalam setengah cawan air sejuk)
sayur (kobis bunga/sawi/carrot/baby corn)
Cara memasak:
1. Tumiskan bawang putih dan cili api.
2. Kalau dah garing letakan rencah, kemudian letak air 3 cawan dan garam secukupnya.
3. Masukkan sos tiram setengah botol kecil.
4. Kemudian masukkan air tepung jagung utk pekatkan kuah.
5. Masukkan sayur2 an dan mee.
atas
________________________________________
Ketam Bertelur
Bahan-bahan:
2 ekor ketam yang agak besar dibuang kulit yang keras tu dan dibelah dua.
3 sudu sos tiram
3 sudu sos cili
3 sudu cili yang dah diblend
7 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih yang agak besar
sepotong halia
sebiji telur
garam
sedikit gula
sedikit minyak untuk menumis
bawang besar
Cara memasak:
1. Tumbuk cili, bawang putih, bawang merah dan halia tumiskan sehingga bangkit baunya
2. Masukkan secawan air
3. MAsukkan ketam, tutup kuali sehingga 10 minit
4. Masukkan segala sos, gula dan garam secukup rasa
5. Bila semua dah nampak macam sebati, masukkan telur yang dah dipukul,
6. Kacau cepat-cepat supaya telur tak berketul.
atas
________________________________________
Ayam Kepak Masak Minyak Bijan
Bahan -bahan:
Beberapa ketul kepak ayam/drumstick ke apa2 lah
Sesame oil/Minyak bijan
Serbuk lada hitam
Fish sauce/Sos ikan
Bawang putih 5 ulas ( Potong nipis2)
Sos tiram
Cara memasak:
1. Lumurkan ketul2 ayam tu dgn minyak bijan, sos tiram, sos ikan(jgn banyak sesangat - secukup rase). Campurkan bawang putih yg dihiris. Perapkan lbh kurang 1 jam.
2. Sejam kemudian angkat, taburkan serbuk lada hitam (terpulang ikut kepedasan).
3. Panaskan oven, Masukkan dalam oven lbh kurang 30 minit. Setiap 10 minit hendaklah tambah sos ikan terhadap ketul ayam tadi.
atas
________________________________________
Nehari (Kari Kambing Kashmir)
Bahan-bahan:
1 camca besar garam masala
4 ulas bawang putih dicincang halus
2 cm halia dicincang halus sedikit garam
2 camca kecil serbuk cili
1 camca besar serbuk ketumbar
1/2 camca kecil serbuk buah pala
1 camca besar serbuk jintan kasar
1 camca besar paparika
4 labu bawang besar dihiris nipis
1kg daging kambing didadu ( Bahagian kaki )
150ml Tairu
2 camca besar tomato puri
1/2 cawan kacang dhal direbus sampai lembut dan dimesin
1/2 cawan daun ketumbar dicincang halus
2 biji cili hijau dihiris
Minyak Vesawit untuk menggoreng
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Cara memasak:
1. Gaulkan daging kambing dengan sedikit garam dan garam masala dan goreng sebentar. Keluarkan dari periuk dan asingkan. Dalam periuk yang sama tumis bawang besar sampai kuning dan garing lalu di masukkan semula daging tadi.
2. Masukkan semua bahan-bahan yang lain ke dalam daging kecuali dhal dan kacau rata dan dikecutkan selama 10 minit.
3. Masukkan air dan Dhal didihkan sampai empuk. Tambahkan garam dan taburkan daun ketumbar dan cili hijau.
atas
________________________________________
Ikan Tiga Rasa
Bahan-bahan
1 ekor ikan siakap / kerapu
sedikit bawang putih (ditumbuk)
1 inci halia
2 biji tomato (agak masak)
6 biji cili merah
10 biji cili padi
2 sudu sos tiram
2 sudu sos cili
1 sudu sos tomato
sedikit gula, garam
bhn utk dikisar
Cara memasak:
1. Goreng ikan (spt biasa) garing / separuh garing (terpulang). Toskan minyak.Ketepikan.
2. Tumis bawang putih (naik bau) + bhn kisar
3. Masukkan semua sos tadi, gula, garam dan sedikit air
4. Tuang atas ikan
atas
________________________________________
Ikan Pari Lemas!!!!
Bahan A:
1 bahagian ikan pari yang telah di potong (sederhana besar)
- di basuh bersih
- sediakan besen sebagai acuan untuk kertas timah yang boleh di muatkan dengan ikan pari tadi, kemudian lapik dengan kertas timah 3-4 helai, biar tebal sikit supaya tak koyak. Biarkan kertas timah tu besar macam nak balut hemper! supaya senang nak balut ikan pari tu.
- letak ikan pari ke atas acuan kertas timah. (biarkan dulu ikan tu releks)
Bahan B:
5 biji bawang putih di hiris nipis dan dipotong memanjang (macam batang mancis)
2 biji bawang besar di belah dua dan di mayang halus
2 batang serai di mayang halus
1 helai daun limau purut di koyak empat
25 biji cili padi di mayang halus
halia sebesar ibu jari kaki di hiris nipis dan di potong memanjang
1biji cili besar (merah) di mayang dan dicincang halus
3 sudu besar minyak masak
2 sudu besar sos minyak ikan
sedikit ajinamoto
1/2 sudu kecil garam
1/4 sudu kecil gula
Bahan C:
10 biji limau kasturi
Cara memasak:
Campurkan kesemua bahan B, dan gaul sehingga rata, kemudian masukkan kedalam bahan A. barulah bahan C di perah keatasnya, balut ikan pari tadi dengan rapi dan kemas. biarkan selama 15 minit untuk dia mesra dengan kesemua bahan-bahan tadi. lepas tu kukus/bakar selama 20 minit
atas
________________________________________
Tandoori Kurau
Bahan-bahan:
3 keping ikan kurau
1 biji liamu purut
1 sudu besar halia (dicincang halus)
2 biji bawang putih (dicincang halus)
5 sudu besar yoghurt
1 sudu kecil serbuk cili 10 gm serbuk ketumbar
10 gm jintan halus
Setangkai daun ketumbar (dipotong halus)
Garam dan lada hitam secukup rasa
2 sudu besar minyak sapi
Cara:
1. Gaul bawang putih, halia, yoghurt, serbuk cili, rempah, garam dan lada hitam dalam sebuah mangkuk.
2. Ikan kurau dibersihkan dan perap sekurang-kurangnya tiga jam.
3. Setelah itu, sapu sedikit minyak sapi dan panggang selama 15 hingga 20 minit.
4. Hidangkan bersama roti atau nasi.
atas
________________________________________
Tom Yam
Bahan-bahan:
Ayam - 1/4 ekor (dipotong kecil)
Daging - 250 gm (dipotong kecil)
Udang - terpulang pada tukang masak
Bahan A –
Blenderkan Halia
3 inci Bawang merah
6 ulas Cili api
20 biji (seeloknya yg dah masak berwarna merah)
Bahan-bahan lain
Minyak masak - 1/5 cawan
Serai - 6 btg serai (diketuk) - lebih pun boleh
Lobak merah - 2 btg (dipotong)
Bunga kubis - 150 gram
Putik jagung - 2 bungkus
Tomato - 3 biji (potong 4)
Bawang besar - 3 biji (potong 4)
Daun limau purut - 3 atau 4 helai
Limau nipis - ambil airnya, dan ikut keperluan
Batang saleri - 2/3 btg dari sepokok (potong panjang 1/2 in) cili api - diketuk (jika rasa perlu untuk tambahkan kepedasan)
Sos ikan - dalam 1 atau 2 sudu
Air
Garam
Bahan perasa - jika berminat
Cara memasak:
1. Panaskan minyak dalam periuk, dan tumiskan bahan2 yang dikisar (Bahan A).
2. Masukkan juga serai yang telah diketuk. Tumis sehingga pecah minyak.
3. Masukkan daging yang telah dipotong. Masak sehingga empuk. Dalam proses ini, sedikit air perlu !
4. ditambah, hanya utk menyempokkan daging.
5. Bila daging telah empok, masukkan ayam. Masak lagi sehingga ayam 3/4 masak. Tambahkan air hingga paras air tu... 1 1/2 kali ganda dari bahan2 yang ada didalam periuk tu.
6. Masukkan udang jika berminat. Masak lagi hingga air mengelegak.
7. Masukkan lobak merah, putik jagung dan bunga kobis. Masukkan juga daun limau purut. Cili api yg telah diketuk (pastikan dulu tahap kepedasannya - mungkin anda telah berpuas hati).
8. Masukkan jua... tomato dan bawang besar, serta batang saleri. Sos ikan dan garam serta bahan perasa jika berminat. Pastikan mengelegak.... dan tutupkan api.
9. Akhir sekali masukkan perahan air limau.... Seimbangkan rasa masin dan masam.....
atas
________________________________________
Nasi Ayam Hakka
Bahan-bahan:
1 ekor ayam segar
Kicap cair (Cap Camel)
Minyak Bijian Bawang merah 1 biji
Bawang putih 3 biji
1 ketul kecil halia
Beras 2 tin susu
1 sudu besar garam
1 sudu kecil Ajinamoto
Sedikit lada putih
Cara memasak:
1. Rebus ayam sehingga masak. Pastikan ia tidak direbus telalu lama. Kita boleh cucuk paha ayam dengan chopstick, jika ia telah masak, paha ayam dengan senang dapat ditembusi.
2. Toskan ayam tersebut dan letak atas pinggan. Kita mesti menabur kicap cair diikuti dengan minyak bijian sewaktu ayam masih panas.
3. Biar ayam sejuk sehingga kita nampak minyak dari ayam tekeluar barulah kita memotongnya. Ini untuk megelakkan daging ayam hancur sewaktu kita memotong ketika panas.
4. Air rebus ayam digunakan dalam memasak nasi ayam. Pastikan kita tidak memasuk terlalu banyak air rebusan tadi.(Sukatan air selalunya 1 inci lebih dari paras beras)
5. Tumiskan halia, bawang putih dan bawang merah (Jangan terlalu garing).
6. Masukan tumisan tersebut ke dalam periuk nasi. Taruh garam, Ajinamoto dan lada putih.
7. Biar nasi ayam masak dan sajikan selepas setengah jam.
atas
________________________________________
Mee Rebus
Bahan-bahan:
1 paket mee kuning - celur
Bahan sayuran:
50 sen Taugeh - celur
Sedikit daun sup - hiris nipis
Sedikit daun bawang - hiris nipis
Bawang goreng
4 keping tahu di goreng dan dihiris nipis.
5 biji Cili hijau - dihiris nipis
Limau nipis/limau kasturi - di belah dua
Telur rebus - belah dua
Bahan-bahan kuah:
Sedikit minyak untuk menumis
4 sudu cili kering yang di kisar
3 biji bawang merah - kisar
3 sudu lengkuas yang di kisar
4 batang serai dikisar halus
2 biji bawang putih - kisar
RM 3 udang kering - kisar - lagi banyak lagi sedap.
300gm udang hidup - direbus dan kisar halus
1 kg ubi keledek merah - direbus dan blender halus
3 sudu gula atau secukup rasa
garam secukup rasa
Sedikit ajinomoto
4 sudu sos tomato
Air - agak-agaklah
Cara memasak:
1. Tumiskan bawang merah, bawang putih, lengkuas, serai, cili kering dan udang kering yang telah di kisar hingga naik minyak dan berbau wangi.
2. Masukkan udang hidup yang dikisar dan air rebusannya sekali.
3. Masukkan keledek yang telah dikisar dan tambahkan air secukupnya. bubuh garam, gula, aji,sos tomato.
4. Biarkan mendidih dan siap untuk di hidang dan dimakan.....
atas
________________________________________
Gulai Tempoyak Ikan Kembung
Bahan-bahan:
1 kg ikan kembung (dipotong dua)
1 ikat taugeh kasar
1 cawan tempoyak
1 batang serai 10 biji cili padi
Serbuk kunyit
Garam
Cara memasak:
1. Masukkan ikan yang telah dicuci ke dalam periuk bersama cili padi yang telah dikisar dan serai yang telah dititik.
2. Tempoyak dibancuh dengan sedikit air supaya tidak terlalu pekat.
3. Masukkan serbuk kunyit dan garam
4. Apabila mendidih, masukkan taugeh. Sedia untuk dihidang.
atas
________________________________________
Ayam Golek Seri Pahang
Bahan-Bahan:
1 ekor ayam (dibersihkan)
300 gm bawng merah (dikisar halus)
5 cm halia (dititik)
2 sudu besar rempah kari ayam 2 keping asam gelugur
2 biji kelapa parut (diperah 3 cawan santan)
Garam dan gula secukup rasa
Cara memasak:
1. Satukan bawang merah, serai, serbuk kari, garam, gula, asam gelugur dan santan di dalam kuali yang besar, kemudian didihkan perlahan-perlahan di atas api yang kecil selama 20 minit.
2. Apabila kuah hampir pekat, masukkan ayam dan kacau dari semasa ke semasa sehingga ayam separuh masak.
3. Angkat ayam kemudian panggang di atas bara api selama 10 minit. Semasa dipanggang, balik-balikkan ayam sambil disiram kuah yang selebihnya.
4. Bila masak, bolehlah dihias mengikut citarasa tersendiri. hidangkan bersama minuman,
atas
________________________________________
Kari Kepala Ikan
Bahan-bahan:
1 kg kepala ikan
50 gm bawang merah
30 gm halia (dikisar)
30 gm bawang putih (dikisar)
50 gm cili kering (dikisar)
50 gm ketumbar
40 gm serbuk jintan putih 30 gm serbuk kaskas
10 gm serbuk lada putih
40 gm serbuk kunyit
1 liter santan kelapa
20 gm garam
10 biji kacang bendi
6 biji terung
Cara memasak:
1. Tumiskan bawang, halia dan cili kering. Masukkan pula rempah yang telah dicampurkan dengan sedikit air asam jawa.
2. Kacau sehingga terbit minyak. Selepas itu masukkan santan, kacau hingga sebati.
3. Masukkan pula terung dan bendi, tunggu hingga separuh masak.
4. Setelah hampir masak, masukkan pula garam dan serbuk perasa secukup rasa.
atas
________________________________________
Black Pepper Steak
Bahan-bahan:
1/2 kg daging (sebaik-baiknya batang pinang)
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 sudu teh lada hitam biji (boleh juga ganti dengan 1/2 sudu teh lada serbuk, tapi rasanya kurang oomph!)
1 batang lobak merah (dihiris menyerong setebal 1/2 inci)
1/2 cawan kicap manis
1 cawan air
1 ulas bawang besar (dihiris membulat setebal 1/4 inci)
1/2 cawan cendawan butang (kalau yang sebiji-sebiji tu, belah dua. Kalau yang dah siap hiris, tak payah buat apa-apa lagi dah)
1 biji buah tomato (dibelah 4 atau 6)
1/2 sudu teh tepung jagung dicampur dengan 2 sudu besar air (untuk memekatkan kuah)
1/2 sudu teh gula atau secukup rasa
2 sudu besar minyak masak
Cara memasak:
1. Daging dihiris lebar dan setebal 1/2 inci. Bersihkan dan ketepikan.
2. Kisar halus bawang merah, bawang putih, halia dan lada hitam.
3. Masukkan daging, bahan dikisar, lobak merah, kicap manis dan air ke dalam periuk yang dalam.
4. Masak atas api sederhana / kecil sehingga daging empuk (pastikan kuahnya tak kering dan tambah air, jika perlu).
5. Sementara daging dimasak, goreng bawang besar hingga layu. Angkat dan ketepikan. Ulangi langkah ini dengan buah tomato.
6. Apabila daging dah empuk, masukkan bawang besar dan tomato berserta minyaknya, cendawan butang, campuran tepung jagung dan gula secukup rasa.
7. Masak atas api kecil selama 3 - 5 minit lagi.
8. Siap untuk dihidang.
Tips:
Stik ini enak dimakan bersama "garlic toast" dan french fries.
atas
________________________________________
Gulai Tempoyak Ikan Kembung
Bahan-bahan:
1 kg ikan kembung (dipotong dua)
1 ikat taugeh kasar
1 cawan tempoyak
1 batang serai 10 biji cili padi
Serbuk kunyit
Garam
Cara memasak:
1. Masukkan ikan yang telah dicuci ke dalam periuk bersama cili padi yang telah dikisar dan serai yang telah dititik.
2. Tempoyak dibancuh dengan sedikit air supaya tidak terlalu pekat.
3. Masukkan serbuk kunyit dan garam
4. Apabila mendidih, masukkan taugeh. Sedia untuk dihidang.
atas
________________________________________
Asam Pedas Tumis (Melaka)
Bahan-bahan:
ikan serkut/tenggiri/siakap/kembung/pari/sembilang/keli tapi masak asam ni kalo melaka(sebelah merlimau)suka ikan parang rasanya lebih sedap.ikan parang
7/8 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sebesar ibu jari kaki belacan
kunyit hidup sebesar ibu jari tangan (boleh juga gunakan kunyit serbuk)
air asam jawa
cili yang telah diblander(dapat yang digiling lebih sedap)
2 sudu besar kerisik(kelapa goreng)
sedikit halba
sedikit halia (sebesar separuh ibu jari)- agak-agak kuah dan ikan banyak mana.
garam secukup rasa
perasa ajinomoto jika suka.
Cara memasak:
1. Kunyit hidup dan bawg putih ditumbuk lumat.
2. kemudian masukkan bwg merah ...tumbuk separuh lumat...masukkan belacan tumbukkan juga.
3. Panaskan periuk dan minyak untuk menumis.
4. Setelah minyak panas masukkan halba (lebih kurang 4/5 biji)tak boleh banyak nanti pahit.halba untuk naik bau wanginya.
5. Masukkan bawang merah,putih,belacan,kunyit,yang telah ditumbuk tadi.kacau.
6. Masukkan cili yang telah diblander(7/8 sudu besar-tengoklah pekat ke cair cili mesin tu)kkacau sebati masukkan kerisik.
7. Tumiskan dengan api sederhana sehingga garing (macam buat sambal)atau cili berubah warna sedikit merah hitam.
8. Setelah garing masukkan air asam jawa.tambah air biasa tengoklah nak kuahnya banyak mana /sesuai ngan ikan.
9. Kacau biar bahan tumis tadi sebati ngan kuah.
10. Masukkan ikan.kemudian masukkan halia yang telah ditumbuk sedikit(usah ditumbuk lumat)atau dihiris halus.
11. Didihkan kuah...masukkan garam dan perasa.
Tips :
Masak asam sebenarnya rasa asam(masam kuahnya) dengan pedasnya mestilah seimbang.Ikannya mesti segar. Gunalah ikan parang next time guna ikan lain...rasalah bezanya anda akan tahu....Tumisan lada dan bawangnya mesti garing (jangan sampai hangit) jika tak tak sedap...
atas
________________________________________
Soto Ayam
Bahan A
1 ekor ayam di potong ikut suka
3 biji bawang besar (potong 4)
5 ulas bawang putih (di ketuk je)
2 inci halia (di mayang)
2 ketul sub bunjut (cap apa pun tak kisah)
sedikit kayu kayan (bunga cengkeh, bunga lawang, kayu manis)
Cara memasak:
1. Semua bahan A nie hendaklah direbus
2. Bila ayam dah empuk dan semua bahan tu dah sebati masukkan la garam, pak aji, gula sikit.
Bahan B
10 bijik bawang merah
Cara memasak:
1. Bawang ni di goreng dengan minyak baru (minyak yang belum digunakan) minyak ni agak2 , jangan banyak sangat
2. Bila dah kuning tuangkan bawang ngan minyak tu kedalam sup yang dah masak tu.
3. Tutup periuk sup supaya naik bau wangi bawang.
Bahan c
Daun sup dan daun Bawang
Di potong dan masukkan dalam sup tu.
Sambal kicap
Bahan-bahan:
20 bijik cili api
2 bijik limau kasturi (kalau limau nipis 2 belah)
2 ulas bawang putih
kicap
sikit gula
Cara:
1. Tumbuk cili ngan bawang putih , bila dah lumat
2. Masukkan dalam mangkuk, selepas itu tuang kicap, gula dan perahkan limau.
3. Sedia untuk dimakan .
atas
________________________________________
NASI PAPRIK
Bahan-bahan:
5 pinggan nasi putih panas
1/2 kilo isi ayam/daging
6 biji cili api, dihiris
3 ulas bawang merah, dimayang halus
2 ulas bawang putih, dimayang
1/2 btg serai dihiris
5 sudu sos cili
2 sudu sos tomato
1 sudu sos tiram
3 btg kacang panjang dipotong
2 sudu bawang goreng
Garam secukup rasa
sedikit minyak masak
Cara memasak:
1. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih. Bila kekuningan, masukkan cili api. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, serai dan sedikit air selepas menggelegak, masukkan isi ayam/daging.
2. Masukkan garam secukup rasa kemudian kacang panjang dan nasi putih. Goreng selama 3 minit. hidangkan.
atas
________________________________________


Nasi dagang dari dapur Mama Nasih

Nasi Dagang
Bahan-bahan:
5 cawan beras nasi dagang ATAU (3 cawan beras pulut + 2 cawan beras biasa)
2 cawan santan pekat
4 cawan santan cair
2 sudu besar halba
10 ulas bawang merah kecil, mayang halus
6 ulas bawang putih, mayang halus
1½ inci halia, dihiris halus (seperti batang mancis)
Garam dan gula secukup rasa.
Cara memasak:
1. Didihkan air didalam periuk kukusan
2. Gaul beras dan santan cair dengan sedikit gula dan garam
3. Alaskan kukusan dengan kain kapas yang bersih (seelok-eloknya dua inci melebihi paras bekas pengukus
4. Masukkan beras yang sudah bersantan kedalam pengukus dan kukus sehingga beras masak
5. Keluarkan beras yang sudah masak, masukkan ke dalam sebuah mangkuk besar
6. Semasa masih panas panas, gaul rata-rata dengan santan pekat (masuk sedikit-sedikit), bawang merah, bawang putih, halia dan halba. Sesuaikan gula dan garamnya.
7. Hidang panas-panas bersama kuah dan sambal kelapa.
Gulai ikan tongkol (atau ayam) untuk nasi dagang
Bahan A
Dua ekor ikan tongkol sederhana besar
5 keping asam gelugor
2 inci halia, ditumbuk kasar
3 ulas bawang merah kecil, ditumbuk kasar
3 ulas bawang putih, ditumbuk kasar
Sesudu makan garam dan sesudu teh gula
Air untuk merebus (sekadar menutup ikan, lebihkan seinci)
Bahan B
Santan pekat dari satu biji kelapa
3 keping asam gelugor
5 ulas bawang merah kecil, ditumbuk
4 ulas bawang putih, ditumbuk
1 inci halia, ditumbuk
Satu peket rempah kari Adabi, dibuat pes
Satu sudu makan cili boh (kalau tak suka pedas, tinggalkan)
1 cawan santan cair, dibancuh dengan sesudu makan asam jawa.
2 sudu makan gula merah/ kabung/ melaka (atau kalau di Kelantan dipanggil "manisan")
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Cara memasak:
Rebus bahan A sehingga masak, dan renihkan selama setengah jam, kemudian ambil ikan sahaja dan ketepikan.
Pijarkan minyak di dalam periuk
Tumiskan bawang, bawang putih dan halia, sehingga naik bau
Masukkan rempah kari dan cili boh (jika guna) dan goreng sehingga keluar minyak
Masukkan santan cair yang telah dicampur dengan asam jawa dan ikan (ketepikan sekeping untuk sambal kelapa). Biarkan mendidih
Masukkan santan pekat dan asam gelugor
Bila mendidih masukkan gula merah
Masukkan garam dan sesuaikan rasanya (kalau sudah masam, keluarkan asam gelugor)
Biarkan renih selama 15 minit sebelum dihidangkan bersama nasi dagang.
Sambal kelapa untuk Nasi Dagang
Bahan-bahan:
Kelapa parut (sebiji), disangrai sehingga perang
4 sudu makan gula kabung (manisan)
Sekeping ikan tongkol rebus, asingkan isinya sahaja
Cara memasak:
Tumbuk semua bahan-bahan sedikit demi sedikit. Pastikan kelapa tidak pecah minyaknya. Kalau tidak suka terlalu manis boleh kurangkan gulanya. Hidangkan nasi dagang dengan gulai ikan tongkol dan sambal kelapa. Boleh juga dimakan dengan sambal tumis dan acar timun.
atas
________________________________________
Mee Bandung Muar (resepi asli Muar)
Bahan-bahan:
1 kg mee kuning
10 tangkai cili kering (buang biji dan rebus, toskan)
1 labu bawang putih (diketuk)
5 biji bawang merah
½ cawan udang kering, direbus dengan secawan air (alternatively boleh guna sotong rendam, rebus juga, ini style Mee Bandung Tanjung Agas, Muar)
½ cawan udang hidup
1 cawan daging rebus (dipotong nipis)
Sawi (sukatan ikut suka, potong anggaran 1 inci)
Kobis (sukatan ikut suka, hiris kasar)
¾ - 1 cawan gula pasir
3 - 4 cawan air rebusan daging
1 sudu makan sos tiram
Telur ayam (mengikut jumlah hidangan)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Lain lain perencah e.g. daging ayam, fishballs, sotong, bunga kobis, hati rebus boleh dimasukkan mengikut individual preference.
Daun sadri & daun bawang, jika suka (dihiris)
NOTE:
Mee bandung asli tidak mengandungi apa apa yang rasa masam, so, janganlah masukkan tomato puri/tomato sos/cili sos/asam jawa. Ini akan merosakkan keaslian rasanya. Ramai orang yang pandai-pandai modify mee bandung Muar ni by adding sour ingredients. Itu yang spoil tu.
Cara memasak:
1. Blend cili kering, udang kering & air rebusannya, gula, bawang putih & bawang merah.
2. Pijarkan sedikit minyak didalam kuali
3. Tumiskan bahan bahan yang dikisar. Jangan sampai garing
4. Masukkan sos tiram
5. Masukkan udang, daging rebus (dan bahan no. 15 jika ada).
6. Masukkan batang sawi dan air rebusan daging dan garam. Biar sehingga pekat
Untuk menghidang (Mee bandung ni tak sedap masak in bulk, so kenalah "bancuh" sepinggan-sepinggan.)
1. Ambil sedikit kuah (dan rencahnya untuk satu orang makan)
2. Panaskan kuah dan masukkan sebiji telur, sehingga separuh keras.
3. Masukkan sayur dan bila agak lembut, masukkan mee kuning untuk satu orang makan
4. Masukkan kedalam mangkuk leper, telur letak diatas, taburkan daun sup & daun bawang, jika suka.
5. Hidangkan.
atas
________________________________________
Gulai nenas ikan kering orang utara
Bahan-bahan:
1 paket serbuk kari ikan / ikan kering
1 biji nenas
Isi / tulang ikan talang kering
Santan
garam
bawang merah
daun kari
minyak untuk menumis
Cara memasak :
1. Ikan talang direndam.
2. Rebus nenas yang telah dipotong bersama-sama dengan serbok kari sehingga hampir kering dengan api sederhana. Kemudian masukkan santan dan ikan talang tadi biarkan mendidih.
3. Ketepikan. Garam bubuh kemudian sebab gulai tersebut mungkin telah masin dari isi ikan talang tersebut.(Rasa dulu)
4. Bawang merah dimayang kemudian ditumis didalam kuali bersama-sama dengan daun kari.
5. Setelah garing masukkan bawang bersama-sama minyak tadi ke dalam gulai ikan tadi.
6. Kacau sebentar kemudian tutup periuk tadi.
7. Siap dan boleh dimakan.
atas
________________________________________
Ayam Bercili masak ketumbar
Bahan-bahan:
1/2 kg ayam
Serbuk kunyit gaulkan
Sedikit garam
6 biji bawang kecil
3 ulas bawang putihditumbuk lumat
sedikit halia
4 sudu besar biji ketumbar
1 sudu kecil jintan manis di mesin halus
4 sudu besar cili mesin/cili boh
2 asam keping
Cara memasak:
1. Goreng ayam sehingga garing. Setelah garing bolehlah diangkat dan ketepikan.
2. Tumiskan bahan yang telah ditumbuk lumat sehingga naik bau kedalam minyak lebihan ayam tadi (agak-agak minyak dengan bahan yang hendak dibuat sambalnya).
3. Masukkan cili mesin/cili boh sehingga pecah minyak.
4. Kemudian masukkan ketumbar dan jintan manis yang telah dimesin. Jika nampak pekat tuangkan sedikit air (Gunakan api yang sederhana).
5. Masukkan asam keping, sedikit garam dan sedikit gula. Kemudian masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan gaulkan. Hidangkan
atas
________________________________________
Ayam Masak Lomak Cili Api Nogori Style
Bahan-bahan:
1 ekor ayam (ayam kampung/ayam daging biasa (ayam bandar))
30 ulas cili api/padi (ikut suka - kalau tak tahan pedas boleh kurangkan sikit)
1 inci kunyit hidup
2-3 batang serai (dititik)
santan (dr sebiji kelapa)
2-3 ulas bawang putih & merah (utk ayam bandar saja - hilangkan bau hanyir)
Cara memasak:
1. Tumbuk cili api + kunyit hidup + bawang putih & merah selumat2nya..
2. Bahan (1) tadi digaulkan dgn ayam didlm kuali beserta serai yang dititik
3. Kecutkan ayam dengan bahan2 tadi supaya mesra hingga kering airnya
4. Masukkan santan dan kacau supaya tidak terbit minyak
5. Perisakan dgn garam (serbuk perasa tak perlu..nanti tak pure)
6. Tunggu hingga kuah menggelegak dan lepas  bolehLAH ditutup apinya..
Nota: k
Kalau suka kentang,  masukkan selepas masukkan santan k
edalam kuali dan kecilkan api supaya ia cepat empuk.


Ha, cukup untuk sebulan kan? Boleh guna untuk Ramadan nanti atau bila-bila masa.

Selamat mencuba.

Natrah Mohamed
Pengedar Shaklee Bandar Baru Bangi.


Ramai pakat rebut hadiah percuma dari Shaklee

Teks: Natrah Mohamed

Lama betul saya tak mencoret di sini. Rindu nak menulis panjang-panjang. Tapi kekangan masa. Ahaha.. Maklumlah Suri rumah berkerjaya dari rumah.

Ok. Nak maklumkan berita penting ni. Bermula bulan ni, Mei hingga Oktober 2015, Shaklee akan bagi sebotol Vitalea PERCUMA dengan setiap pendaftaran keahlian. Daftar ahli, beli barang walaupun 1 barang, Shaklee akan bagi Multivitamin ni PERCUMA.

Kenapa pulak ye Shaklee baik hati sangat nak bagi PERCUMA?

Sebab... Tahun 2015 ni adalah ulangtahun ke 100 multivitamin ni. Oh. Dah seratus tahun? Ya. Ia vitamin pertama di dunia. Nama vitamin yang semua orang guna sekarang pun, Dr Shaklee yang bagi nama. Vitalize Mineral. Disingkatkan jadilah Vitamin.

Multivitamin pertama dicipta pada tahun 1915
Inilah dia vitamin pertama dicipta. Dulu dikenali sebagai Vitalize Mineral. Dulu berbentuk cecair tau.
Kemudian namanya ditukar ke Vitamin. 90 tahun dulu, ia diubah bentuk kepada tablet. Kemudian disebut Vita-lea kerana pelbagai vitamin dan mineral. Ada 30 nutrisi harian lengkap dalam setiap tablet yang diekstrak daripada sayur dan buah.

Manfaat utama Vitalea
Vitalea ini memang menjadi vitamin pilihan saya dan suami. Kerana kami sedar, kami ni makan tak cukup lengkap seperti piramid makanan. Hahaha.

Vitalea ni bantu bagi tenaga untuk badan. Alhamdulillah. Badan tak lah melepek penat walaupun seharian mengurus rumah dan bisnes Shaklee. Hihi.

Vitalea percuma untuk rakyat Malaysia
Siapa nak dapatkan vitalea (multivitamin) percuma ni, kena cepat-cepat hubungi saya. Natrah Mohamed 011-27016822. Cepat berhubung dengan saya, cepatlah dapat kan? Sekarang ni sudah bersusun dalam waiting list saya untuk dapatkan vitalea ni.
Senang sangat nak dapat PERCUMA.
1. Daftar ahli Shaklee dengan yuran RM79 termasuk kos penghantaran.
2. Beli barang-barang Shaklee. Tak kiralah barang apa pun. Asalkan produk shaklee. Satu pun boleh. Satu set pun boleh.

3. Saya daftar kan. Dan anda tunggu Vitalea PERCUMA sampai ke muka pintu anda.

Senangkan? Yuran ahli rm79 saja. Harga pasaran Vitalea rm88. Uish. Daftar ahli lagi murah. Kan?

Ok, jangan bazir masa. Hubungi saya: Natrah Mohamed 011-27016822. SMS/ WhatsApp/ Telegram/ telefon. Mana-mana yang mudah. Atau emel ke natrah.mohamed@gmail.com

Natrah Mohamed
Pengedar Shaklee Bandar Baru Bangi.
Pengeposan seluruh negara.

Wednesday, May 20, 2015

Maafkan mereka, kita terus melangkah.

Teks: Natrah Mohamed.

Satu persatu dan pelbagai cerita-ceriti pasal Shaklee yang melanda Malaysia ni. Rakyat Malaysia mungkin cepat membuat kesimpulan setelah mendengar rumors. Hahaha.. Gitulah manusia. Tak sabar dan kurang menyelidik barangkali. Namun tidak mengapa. Maafkan mereka.

Maafkan mereka.

Maafkan mereka yang tak tahu bahawa Shaklee sudah lebih 50 tahun di pasaran. Ada kilang sendiri dan saintis serta kumpulan penyelidik hebat.

Maafkan mereka yang tak tahu Shaklee laburkan RM300 juta setahun untuk penyelidikan.

Maafkan mereka yang tak tahu yang Shaklee buat ujian kontaminasi sebanyak 350 kali untuk setiap bahan kandungan dalam setiap produk.

Maafkan mereka yang tak tahu, Shaklee hantar produk/bahan yang telah diuji ke pihak ketiga untuk semak semula.

Maafkan mereka yang tak tahu artikel2 tentang produk Shaklee sentiasa diterbitkan dalam jurnal2 antarabangsa.

Maafkan mereka yang tak tahu Shaklee dibuat daripada bahan semulajadi. Kunyit, daun senna, anggur, soya, lobak merah, tomato, dan pelbagai lagi yang ditanam dan tumbuh semulajadi tanpa proses GMO.

Maafkan mereka yang tak tahu, Shaklee tak lantik duta untuk promosi, tapi semua pengguna Shaklee boleh jadi duta tanpa perlu dibayar. Tapi Shaklee bayar BONUS sebab menjual. 


Notis pengumuman oleh Shaklee

Berikutan kes seorang pelajar kejururawatan yang meninggal minggu lepas, disalah lapor oleh seseorang yang tidak bertanggungjawab mengatakan akibat makan Alfalfa Shaklee, maka Shaklee telah keluarkan notis untuk makluman semua. Alfalfa adalah produk yang telah lama di pasaran. Berpuluh-puluh tahun membantu ramai hidup sihat dan bertambah baik. Tetapi tiba-tiba tahun 2015 ini, ia dituduh penyebab kematian seorang anak muda. Namun alhamdulillah, doktor telah keluarkan laporan menyatakan anak muda tersebut meninggal akibat kecederaan di kepala dan bukannya akibat terlebih suplemen seperti didakwa.

Moga pencerahan dari Shaklee ini menambah keyakinan terhadap Shaklee dan produknya yang telah 100 tahun dihasilkan dan sentiasa diuji di makmal.


Mahu sama-sama dapat manfaat Shaklee? Hubungi saya di FB Natrah Mohamed atau 011-27016822. Saya berada di Bandar Baru Bangi. Namun pengeposan serta pengedar-pengedar Legasi Nasih Maju berada di seluruh Malaysia.

Hubungi saya segera untuk berbincang lanjut. :)

Jumpa lagi.


2 minggu yang cukup panjang.

Nasih, 5 tahun
Nafiz 2 tahun

Lama benau tak update blog ni. Setelah kembali menarik nafas lega, saya baru boleh menulis di sini. Setelah mata direhatkan. Hanya sesekali menjengah skrin telefon.
Panjang ceritanya yang kami alami 2 minggu kebelakangan ini. Saya ceritakan serba ringkas.


2 dan 3 Mei saya ikuti Shaklee2u Wellness Workshop. Di Hotel Palm Garden, Putrajaya. Bengkel habis jam 1 tengahari, 3 Mei tersebut. Selepas makan tengahari, kami bertolak balik ke Sungai Petani. Singgah di ofis suami di Brickfield kerana ada laporan dia perlu siapkan.

Saya sudah mula sakit kepala. Suami suruh berehat di surau sementara dia siap kan kerja. Tapi gelagat anak2 yang terlalu bahagia dengan persekitaran pejabat suami, sebabkan saya tak dapat lelapkan mata. Hampir asar kami bertolak balik ke Sg Petani. Sepanjang jalan, saya masih sakit kepala dan Nafiz yang berusia setahun lebih ada tanda-tanda untuk demam. Saya pastikan dia kerap menyusu supaya suhunya stabil.

5hb mak mertua saya ada appointment di Hospital Pulau Pinang. Jadi suami akan temankan. Kami sampai di kampung jam 10 malam. Berehat. Isnin masih cuti. Adik ipar baru tiba dari kampung mereka di Serting, Negeri Sembilan.

4hb kami berehat di rumah. Nafiz demam. Sepanjang hari meragam dan merengek. Dia muntah berkali-kali. Petangnya kami ke pasaraya Giant berhampiran rumah. Membeli keperluan dapur. Hajat mencari klinik jika Nafiz masih demam. Tapi rupanya dia terlalu gembira berada di pasaraya. Lupa yang dia demam. Hehehe.


Awal pagi 5hb, suami, adik ipar dan ayah membawa mak mertua ke hospital Pulau Pinang. Kak ipar yang sulung juga turut sertai. Saya dan adik ipar serta anak-anak berada di rumah. Nafiz masih demam. Namun boleh bermain gembira. Bila saya ke dapur saja dia meragam. Alahai anakku :)

Tengahari, rombongan ke hospital kembali ke rumah. Alhamdulillah, mak mertua belum ditahan wad. InsyaAllah Jumaat 8hb mak akan mulakan rawatan kimoterapi. Oh ya, mak mertua saya disahkan kanser peparu.

Mak masih belum boleh makan dan menelan dengan baik. Dia hanya makan kanji atau moi atau bubur nasi saja. Kami berikan air durian belanda, air daun belalai gajah serta jus-jus lain. Namun agak sukar untuk mak makan. Namun begitu, badan mak nampak sihat. Alhamdulillah. Vivix yang kami bekalkan, mak dapat makan dengan baik. Mengikut jadual.

Petang esoknya, kami membawa Nafiz ke klinik kerana demamnya masih belum kebah. Setelah mencari beberapa klinik di Bandar Sg Petani, akhirnya jumpa Klinik Bersatu yang buka 24 jam. Setelah dapatkan ubat serta sahkan suhunya stabil, kami balik. Namun episod Nafiz muntah masih belum berakhir.

Sepanjang malam dia asyik merengek. Saya pula mula sakit mata. Mata mula merah dan pedih.

Alhamdulillah, esoknya Nafiz mula kebah. Selera makan pun dah kembali ok.

Jumaat 8hb, suami dan ayah mertua membawa mak ke hospital Pulau Pinang untuk mulakan rawatan kimo. Untuk cycle 1, 10 botol air garam dan 3 botol ubat kimo dimasukkan. Keadaan mak dipantau seperti biasa. Suami tidur di hospital menemani mak. Manakala ayah balik ke rumah kerana saya dan anak2 saja di rumah. Alhamdulillah. Badan mak boleh terima ubat tersebut. Tengahari Sabtu, mak dibenarkan keluar.

Sabtu itu, Nasih, 5 tahun mula batuk teruk. Petangnya suami bawa Nasih ke klinik. Untuk dapatkan nebulizer kerana dia nampak sesak nafas. Saya masih sakit mata, jadi saya elakkan keluar pada waktu siang.


Malam tersebut, hampir jam 12 malam, Nasih masih batuk, muntah dan kelihatan sangat lelah. Suami ambil keputusan ke klinik sekali lagi. Saya mencapai tudung untuk mengikut. Lagipun mata saya masih bengkak dan merah di sebelah kanan.

"Natrah sakit mata."
Nasih melaporkan kepada doktor apabila kami menjengah bilik doktor. Kami sama-sama tergelak. Selepas doktor memeriksa mata saya, memasukkan ubat titis dan senaraikan ubat untuk saya, doktor beralih kepada Nasih.

"Nasih kenapa?" Tanya doktor.

Tapi Nasih sukar menjawab. Hehehe.
"Nasih batuk. Tadi muntah banyak kali." Ulas Nasih.
Doktor memeriksa tekanan darah Nasih dan akhirnya nebulizer treatment dibuat.


Nasih di Klinik Bersatu Sg Petani

Selepas 15 minit lakukan rawatan, sekali lagi pernafasan Nasih dicek. Masih lagi belum berkurang. Doktor minta kami bawa ke hospital berhampiran. Supaya dimasukkan ke wad. Rawatan / sedut gas perlu dilakukan 4 jam sekali. Jadi dia perlu berada di wad untuk mudahkan rawatan. Doktor sediakan surat rujukan dan kami ambil keputusan ke Hospital Pantai Sg Petani.


Jam 1 pagi kami ke bahagian kecemasan Hospital Pantai Sg Petani. Setelah pemeriksaan dan maklumat diambil, kami melangkah masuk wad 3, bilik 220 jam 2 pagi. Nasih perlu sedut gas setiap 3 jam. Bateri telefon saya dan suami sudah hampir tiada. Saya mesej adik ipar yang kebetulan balik ke rumah malam tersebut. Kami maklumkan yang Nasih perlu dimasukkan ke wad.


Nasih sedut gas.

Kami masuk wad yang ada 2 katil. Saya dibekalkan kerusi tidur. Suami mengambil tikar sebagai alas tidur. Jam 3 pagi kami mula lelapkan mata. Namun keadaan terlalu sejuk sebabkan batuk suami kerap menganggu. Badannya juga menunjukkan tanda mula demam. Mungkin juga kerana malam sebelum itu tidur di hospital meneman mak.


Nasih berbahagia di hospital. Mungkin pengalaman baru baginya. Berehat di hospital dan setiap 2,3 jam misi datang memeriksa suhu badan. Nafiz juga terpaksa berada di hospital kerana dia masih menyusu badan. Suami balik ke rumah awal2 pagi ahad. Mengambil keperluan kami. Saya menunggu hingga jam 10 pagi. Kelibat suami belum nampak. Bateri telefon sudah habis. Perut sudah lapar. Akhirnya saya ke kafe membeli makanan. Berbekalkan RM4 yang masih ada dalam poket beg. Rupanya tabiat saya yang tak suka simpan duit dalam beg duit memang payah juga. Biasanya memang tiada duit atau hanya kurang RM10 dalam dompet saya. Hari itu, hanya RM4 saja. Cukup untuk beli bihun goreng dan sesenduk bubur nasi. Kami makan bertiga. Saya, Nasih dan Nafiz. Sebenarnya Nasih sudah dapat menu hospital iaitu roti. Tapi kerana malamnya dia muntah dan tiada selera makan, mungkin masih lapar.


Nafiz yang kebosanan di hospital perlu dilayan juga. Nasib baik ada tempat untuk anak-anak bermain di wad ini.


Malam tersebut saya balik tidur di rumah kerana mata saya masih sakit. Ubat mata yang didapati dari klinik masih belum saya makan dan pakai. Beberapa kelas Shaklee secara online terpaksa ditangguhkan.


Pagi Isnin, saya ke hospital. Ditemani ayah mertua. Alhamdulillah. Nasih sudah dapat teman sebilik di wad tersebut. Anak kecil berusia 6 tahun yang kerap demam. Nasih yang terlebih petah dan peramah mula berkawan mesra dengan Arif. Sukanya ada kawan yang sama-sama berbaring di katil.

Sepanjang hari melayan si Nasih dan Nafiz, saya dan suami sudah mula penat. Suhu di hospital yang terlalu sejuk menyebabkan badan kami makin lemah. Lagipun jadual makan, makan suplemen serta tidur kami sudah huru hara. Hahaha..


Petang tersebut saya diberi taklimat cara guna Aerochamber Flow. Alat untuk membetulkan dan memperbaiki keadaan pernafasan Nasih. Doktor menunjuk ajar cara guna dan membersihkan alat tersebut. Nanti saya akan ceritakan dalam entry lain.

Pagi Selasa, Nasih dibenarkan balik.


Gembira bila balutan di tangan sudah dibuka. Namun hati tidak gembira kerana terpaksa berpisah dengan Arif Iman yang menjadi kawan mewarna, menyanyi dan menonton TV. Moga berjumpa lagi dengan Arif Iman akan datang. InsyaAllah.


Kami kembali ke rumah mertua di Taman Pasir Emas Indah. Berehat semalaman sebelum bertolak balik ke Bangi. Saya dan suami masih demam. Mata saya sudah merah menyala di kedua-dua belah.

Esoknya, rabu 13 Mei, kami kembali ke Bangi.
Suami berkerja seperti biasa. Nasih ke sekolah seperti biasa. Saya meneruskan bisnes Shaklee dan handle empayar saya seperti biasa.

Alhamdulillah. Hari ini, 19 Mei, saya sekeluarga pulih sepenuhnya. Kami baru kembali dari bercuti di Port Dickson. Bertolak ke PD pada petang Ahad, 17 Mei. Mengikut suami yang berprogram di sana sebenarnya.

Begitulah pengalaman 2 minggu yang cukup panjang bagi kami.

Moga ia menjadi pengalaman berharga.

Jumpa dalam entry akan datang.

Maasalamah.
Natrah Mohamed
Bandar Baru Bangi.


Friday, May 8, 2015

12 Makanan Perlu Dielakkan oleh Pesakit Kanser

Teks: Natrah Mohamed
Apabila beberapa ahli keluarga terdekat disahkan menghidap kanser, maka kalutlah kami sekeluarga mencari info mengenainya. Kami cari info cara rawatan, cara cegah, cara mengurangkan pembiakan sel kanser dan pelbagai lagi. Hanya 1 tujuan. Membantu ahli keluarga yang sakit itu. Siapa dia? InsyaAllah, sampai masanya saya akan kongsikan. Buat masa ini, sungguh berat hati untuk berkongsi dengan orang ramai. 
Antara info yang penting diketahui, jenis makanan yang menjadi pantang larang pesakit kanser. Ada pelbagai versi. Tulisan bergerak pantas. Tanpa ketahui sumber sebenarnya. Dan tanpa dipastikan kesahihannya. Saya masih mengkaji. Jadi ini yang saya jumpa. Diambil dari blog wanista.com. Mungkin ada revisi atau versi lain. Saya akan kongsikan lagi.
Berikut 12 jenis makanan yang patut dielakkan oleh penghidap kanser:
1. Taugeh
Mengandungi zat yang mendorong pertumbuhan kanser.
2. Laici, Nenas, Buah Dalam Tin
Meransang pertumbuhan kanser kerana adanya bahan pengawet.
3. Nangka
Adanya gas dan mengurangkan fungsi ubat.
4. Alkohol
Merangsang aktiviti bawah sedar sehingga jumlah oksigen dalam tubuh menurun.
5. Tapai dan minuman ringan
Mengandungi alkohol ( tapai ) dan zat lain yang merangsang pertumbuhan kanser.
6. Perasa makanan ( MSG ) Dan Gula
Karsinogen. Gula merupakan makanan bagi sel kanser dan akan mempercepatkan pembiakan sel kanser. Elakkan pemanis tiruan sebaliknya gunakan pemanis asli seperti pemanis stevia atau madu asli.
7. Ikan yang diawet, belacan, ayam broiller, makanan berlemak dan berminyak
Karsinogen dan mengurangkan kelancaran peredaran darah. Mengandungi kandungan karbon yang tinggi.
8. Kangkung dan sawi putih
Mengurangkan kesan ubat.
9. Ais
Mengurangkan kelancaran peredaran darah dan mengurangkan kesan ubat.
10. Cili
Merangsang aktiviti bawah sedar sehingga jumlah oksigen dalam tubuh menurun.
11. Daging Merah
Menyediakan pertumbuhan tidak normal. Orang yang makan banyak daging merah ( daging lembu dan daging kambing), dan daging yang dibakar dan daging diproses seperti sosej, daging dan burger adalah berisiko menghidap kanser usus, menurut laporan dalam Jurnal Perubatan British. 
Penyebabnya adalah  amina heterocyclic yang terbentuk di permukaan daging apabila ia panggang, goreng atau dibakar.  Walaupun kajian haiwan menunjukkan bahawa pengambilan tinggi amina heterocyclic boleh menggalakkan kanser, namun ia tidak ada bukti langsung pada manusia.
Sisa daging yang tertinggal di dalam usus akan menghasilkan asid seterusnya memberikan ruang untuk sel kanser subur.
12. Soya
Elak makanan berasaskan soya; kerana ianya mengandungi Estrogen yang boleh menggalakkan pertumbuhan sel kanser. Larangan makana makanan berasaskan soya hanya untuk pesakit kanser rahim,ovari dan prostat.
Sumber : Buku Pencegahan Penyakit Dengan Terapi Herba
Moga bermanfaat.
 The Award Recipient for the 2013/2014 Shaklee Star Achiever Awards

Wednesday, May 6, 2015

Sakit itu tanda Allah sayang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتهُ

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم

Sakit itu satu nikmat

Kadangkala dalam perjalanan kehidupan ini, manusia jatuh sakit. Allah ujinya dengan kesakitan.
Kadangkala manusia tidak perasan, Allah sedang memberikan kepadaNya titik perhentian untuk bermuhasabah. Sungguh sebenarnya, sakit itu nikmat.

Kita perlu sedar bahawa kita adalah manusia. Dinamakan manusia kerana fitrah manusia adalah pelupa. Ada antara kita berilmu luas, ada pula antara kita harta melaut, ada pula kita kebolehan tak tertanding, dan 1001 nikmat lagi. Tetapi dengan sakit, semuanya itu seakan tidak berguna langsung. Yang kita inginkan adalah sihat.

Ketika itu kita akan tersedar. Kalau ilmu, harta, kebolehan dan kebanyakan nikmat material lain kadangkala boleh menjauhkan kita daripada Allah SWT apabila disertai bongkak, angkuh, riya’ dan sebagainya, sakit mengundang peringatan.

Ada pepatah berkata:
"Hanya orang yang miskin tahu nikmat kekayaan, hanya orang sakit tahu nikmat kesihatan, dan hanya orang mati tahu nikmat kehidupan"

Sakit, mampu menjadikan kita beringat. Seakan-akan bila kita sakit, Allah SWT berbisik kepada kita:
"Sesungguhnya Aku boleh menarik nikmatKu bila-bila masa sahaja"

Allah SWT berfirman:
"Demi Sesungguhnya, Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan kelaparan dan kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berikanlah khabar gembira kepada mereka yang sabar"
(Al-Baqarah: 155)

 "Dan patutkah mereka tidak mahu memerhatikan, bahawa mereka diuji, pada setiap tahun, sekali atau dua kali(paling kurang), kemudian mereka tetap juga tidak bertaubat dan tidak juga mereka mahu mengingat?"
(At-Taubah: 126)

Tiadalah sakit-sakit ini menimpa kita, tiadalah bencana menyentuh kita, melainkan ada hikmahnya. Allah ingin kita kembali mengingati-Nya, bergerak ke arah-Nya, muhasabah kembali kehidupan kita. Sakit adalah petanda bahawa kita adalah manusia. Manusia yang lemah. Sebagai yang lemah, kita perlu beringat. Perlu sentiasa sedar akan kekerdilan kita. Didatangkan sakit, adalah untuk kita beringat betapa pada hakikatnya, kita langsung tidak patut mendongak (menengok ke atas) bongkak kepada Yang Maha Berkuasa – Allah SWT.

Jangan dicela sakit yang menimpa. Ambil penyakit itu sebagai peringatan. Sesungguhnya kita ini manusia yang lupa, dan sakit bencana yang menimpa itu untuk peringatan. Dan tidaklah peringatan itu tiba dari yang bukan memerhatikan. Maka ketahuilah bila anda sakit, Allah pada hakikatnya sedang memberikan perhatian kepada anda. Bukankah itu satu kemuliaan? Tetapi bagaimana kita melayan sakit kita? Bagaimana kita berhadapan dengannya?

Allah SWT berfirman:
"Dan apa jua bencana, kesakitan yang menimpa kamu, maka ia adalah daripada tangan-tangan kamu sendiri(dari perbuatan salah dan dosa) dan (dalam pada masa yang sama dikenakan bencana dan sakit itu) Allah mengampunkan sebahagian besar dosa-dosa kamu"
(Asy-Syura: 30)

Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Dan sesungguhnya kami akan berikan cubaan kepada kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang yang sabar iaitu orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan, Innalillahi Wainna Ilaihi Rajiun, maka itulah mendapat berkat dan rahmat daripada Tuhannya dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk"
(Al-Baqarah: 155-157)

Justeru, sehebat mana ujian yang dihadapi hendaklah ditempuhi dengan sabar, redha  dan bertawakal kepada-Nya. Terus menerus berusaha mencari penawar dan berdoa supaya Allah memberikan petunjuk dan rahmat agar keadaan penyakit yang dihadapi akan lebih baik daripada sebelum ini.

InsyaAllah. Artikel ini saya ambil dari group whatsApp. Moga bermanfaat kepada semua.


Saturday, May 2, 2015

Sesekali berbengkel!

Tag saya sebagai peserta

Assalamualaikum.

Pagi ini saya sertai Shaklee Wellness Workshop anjuran kumpulan upline saya. Shaklee2u. Alhamdulillah. Banyak belajar benda baru dan jumpa kenalan baru. Maklumlah kami pengedar Shaklee ni jarang berjumpa. Semuanya secara online saja. Sesekali ada program sebegini, memang peluang besar kami untuk berjumpa. Berjumpa orang yang selalu bergurau senda dan berbincang hangat di group whatsApp saja.
Seronok!


I'm Your Trusted Shaklee Independent Distributor.

Goodies bag dan fail sebagai peserta.


Saya sedang diambil sampel darah

Kami berkumpul jam 8 pagi dan dimulakan dengan pengambilan sampel darah berpuasa untuk menilai tahap glukosa dan kolestrol dalam badan. Kami mula berpuasa seawal jam 10 malam tadi. Dan akhirnya boleh makan selepas selesai semua ujian.


Belajar membaca alat Karada Scan
Sedang membuat body composition analysis (Karada Scan)

Kami juga membuat analisis badan menggunakan Karada Scan. Ditunjuk ajar oleh Master2 Shaklee yang telah berpengalaman dan kemudiannya membuat sendiri. Bergilir-gilir mengambil bacaan dan membaca analisis. Sesuatu yang sungguh mengujakan dan menambah pengalaman.


Tekunkan saya? Ditemani Nafiz

Beginilah keadaan sebahagian ibu-ibu. Program Shaklee di depan, anak di ribaan. Haha.. Situasi biasa bagi kami. Maklumlah Shaklee ini bisnes keluarga. Anak diangkut sama untuk menghavockan suasana.


Persediaan untuk demostrasi set Nutriwhite
Perbezaan paku direndam dengan sabun basuh baju jenama Shaklee dan jenama X. Setelah 2 minggu, paku direndam dalam sabun Shaklee masih elok dan tidak berkarat
Perbezaan fabric softener Shaklee. Pakaian tidak luntur warnanya walau direndam 2 minggu
Perbezaan tekstur kain selepas direndam dalam softener Shaklee. Lembut dan tidak melekit.

Semua ini boleh dilakukan sendiri untuk melihat sendiri perbezaan Shaklee yang menggunakan sumber semulajadi dan lebih selamat.


Demostrasi oleh nutritionist Shaklee bagi menguji pH air tapisan Water Pitcher Shaklee

Air tapisan water pitcher Shaklee bersifat alkaline. PH: 7.7


Ok. Itu saja. Saya akan kongsikan lagi.

Mahu sertai kursus/ bengkel sebegini?

Sertai kumpulan Shaklee saya. Legasi Nasih Maju. Kami pengedar Shaklee Bandar Baru Bangi. Namun ahli kumpulan kami berada di seluruh Malaysia.

Natrah Mohamed
011-27016822.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KENALI SHAKLEE

 photo KENALISHAKLEE_zpsjhrkr5w4.jpg
 photo PRODUKSHAKLEE_zpslwr9bj4b.jpg
 photo CADANGANVITAMIN_zps9fostmqa.jpg
 photo SERTAIKELUARGAKAMI_zpsnwpjxnay.jpg
 photo PENGEDARSHAKLEE_zpsu3sbu1d3.jpg
 photo CAWANGAN SHAKLEE_zpsbm1dxcgx.jpg

Pengunjung

Designed by NH Design