expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Friday, March 27, 2015

Tips BerInstaGram

Malam ni hingga awal pagi ni, saya dan beberapa ahli group Shaklee belajar dan mencuba perbaiki InstaGram kami. Seronok guna IG ni kalau kena caranya.

Terima kasih pakar kehamilan dan ibu mengandung iaitu Puan Najihah Sudi kerana sudi menunjuk ajar kami. Hihi. :)

Ok, boleh jenguk IG saya: Natrah Mohamed atau search Zon_IbuHamil_ pantang_menyusu. Nanti kan perkongsian menarik dari IG saya. InsyaAllah.

Ok, beberapa tips yang mungkin berguna terutama peniaga di IG.
1. Pastikan nama dicari. Maksudnya, orang search masalah/kemahuan dan jumpa nama anda. Contoh: pakar IBU Hamil, penjual tudung labuh dan shawl.

2. Pastikan profile anda private. Maksudnya, orang lain terpaksa request untuk follow. Kita perlu approve dulu, baru orang itu nampak profile dan wall kita.

3. Pastikan gambar yang dipostkan berkaitan dengan perniagaan atau kepakaran anda.

4. Cara tambah follower: Follow orang lain dulu, kemudian barulah mereka follow kita.

5. Rajin-rajin komen di IG orang-orang terkenal agar kita dikenali. Maksudnya tinggalkan jejak anda di status IG orang yang ramai follower. Tapi AWAS! Jangan menjual di wall orang lain.

Ok, itu saja tips ringkas dari saya. Moga bermanfaat.

Assalamualaikum.
Jangan lupa follow IG saya.

Natrah Mohamed
Pengedar Shaklee Bandar Baru Bangi.


Thursday, March 26, 2015

5 Cara didik anak meminta maaf dengan rakan sebaya



Pernahkah anda menghadapi situasi di mana ketika anak anda sedang asyik bermain dengan rakan sebayanya, tiba-tiba si kecil anda secara tidak sengaja menolak temannya hingga terjatuh dan menangis? Walaupun temannya menangis, namun si kecil anda tidak mengendahkannya. Ðia langsung tidak peduli atau membantu temannya apatah lagi mengucapkan kata-kata maaf.

Ya, situasi ini mungkin pernah anda alami. Sudah berulang kali anda meminta si kecil agar memohon maaf setiap kali melakukan kesalahan, tapi selalu dia hanya melihat sahaja tanpa rasa bersalah. Adakah ia berlaku kerana anak ini tidak tahu atau tidak menyedari bahawa dia bersalah?

Sebenarnya, ucapan minta maaf atau menyesal memang agak sukar untuk dilakukan oleh anak ini. Pada usia tersebut, anak sedang berada pada fasa egoistik sehingga belum mampu melihat permasalahan dari sudut pandangan orang lain.

Namun, hal ini tidak boleh dibiarkan begitu saja. Seorang anak harus dibiasakan dan diajarkan mengucapkan kata ‘maaf’ atas setiap kesalahan yang dilakukannya. Untuk mendidik anak mudah mengucapkan maaf, faktor terpenting adalah ‘pembiasaan’. Apabila anak ini tidak biasa didedahkan dengan situasi sebegini, ia akan terbawa hingga usia dewasa. Ia juga mungkin mempengaruhi pada perkembangan sosialnya.

Anak mungkin tidak akan disukai di dalam pergaulannya. Selain itu, emosi anak juga tidak berkembang secara positif kerana tidak mengakui kesalahan yang dilakukannya. Sehubungan itu, mendidik anak untuk menjadi seorang yang pemaaf adalah satu keperluan untuk menjadikan dia seorang insan yang merendah diri dan menghormati orang lain yang berada di persekitarannya.

Ini 5 cara menunjuk ajar anak untuk meminta maaf.

1 – Tunjukkan contoh

Lazimnya anak akan melakukan peniruan terhadap orang yang hampir dengannya, termasuk ibu bapa atau pengasuhnya. Jadi, inilah masa untuk menunjukkan contoh situasi anda mengucapkan maaf. Contohnya, tunjukkan kepadanya bagaimana seharusnya kata maaf diucapkan.

Tunjukkan ketika anda secara tidak sengaja telah menumpahkan susunya, ucapkan permintaan maaf kepadanya. Cara demikian, anak akan terbiasa melihat orang-orang terdekatnya mengucapkan maaf setelah melakukan kesalahan. Secara tidak langsung, dia juga akan bersikap begitu kepada rakan sebayanya atau orang lain.

2 – Tunjukkan penyesalan dengan bahasa tubuh

Pergerakan tubuh juga memainkan peranan untuk mengucapkan kata-kata maaf. Gunakan bahasa tubuh anda pada ketika mengungkapkan permintaan maaf. Anda boleh melakukannya dengan menggunakan gerakan mata ketika mengucapkan kata maaf, menggenggam tangannya dan memeluknya. Ini membuatkan dia berfikir bahawa ucapan minta maaf ini adalah suatu yang amat perlu dalam kehidupan.


3 – Ðorong anak bertanggungjawab

Selain mengucapkan kata maaf, ajarkan pula anak anda untuk bertanggungjawab atas kesalahan yang dilakukannya. Misalnya, ketika dia menolak teman sebayanya hingga terjatuh. Setelah si kecil mengucapkan kata maaf, ajak dia untuk membantu temannya berdiri atau memberikan penampal luka. Tindakan ini sebagai bahagian dari pembelajaran tentang tanggungjawab atas kesalahan yang dilakukannya.

4 – Berikan pujian

Tidak ada salahnya memberikan pujian setelah anak anda mengucapkan kata maaf setiap kali dia melakukan kesalahan. Hal ini sebagai penguat bahawa yang dilakukannya adalah betul dan perlu diulanginya lagi jika berlaku perkara yang sama.

5 – Menyedari kesilapan

Anda harus mengajarkan si kecil bila waktu sesuai untuk mengucapkan kata-kata maaf. Contohnya setelah dia menyusahkan orang lain, mencederakan rakannya, mungkir janji, memecahkan pasu atau melakukan perkara-perkara yang dilarang. Dengan cara ini, membantu dia memahami bahawa bukan semata-mata minta maaf tanpa mengerti alasannya.

5 Tips mudah :
1. Jangan bertangguh untuk minta maaf.
2. Mengajar anak menghormati rakan sebaya.
3. Tonjolkan sikap bertanggungjawab atas kesalahan yang dilakukan.
4. Ðedahkan adab dan sopan santun ketika berkawan.
5. Beri pujian setelah dia mengucapkan kata maaf.

Oh, artikel ini saya copy paste sahaja. Terima kasih Laman seri.


Terima kasih sudi jenguk blog ini. Jumpa lagi.

Natrah Mohamed,
Pengedar Shaklee Bandar Baru Bangi.

Wednesday, March 25, 2015

Senarai Pengedar Shaklee Legasi Nasih Maju

Ahli Shaklee di bawah rangkaian Legasi Nasih Maju ada beratus2 orang. Ini sebahagian yang aktif mengedar produk Shaklee.

Simpan nombor telefon kami untuk memudahkan anda.

Nama dan no telefon serta daerah COD kami:

1. Natrah  Mohamed: 011-27016822 Bandar Baru Bangi, Selangor
2.Nur Hazwani Azmi: 0145054575 , Setapak / Wangsa Maju, Kuala Lumpur
3. Nur Akmal: 019-234 2090 Triang / Bera, Pahang.
4. Fatihah My: 013-3449310, BBBangi /Kajang/Klang, Selangor.
5. Yaqeen Ahmad: 013-7593200, Batu Pahat
6. Salam Ya Hamim : 013-7017894, Bandar Seri Putra / Kajang, Selangor
7. Marina aka Iena Mujahidah: 013-3482324, Sepang/Dengkil/ Puchong, Selangor.
8. Zaiton Muhaimin : 013-6028873, Pasir Gudang, Johor.
9. Noor Hasilawati aka Shila Mohd Noh: 019-7872507, Pasir Gudang, Johor.
10. Haniza Lasimon aka Niza My: 018--7858696, Gelang Patah, Johor Bharu.
11.Siti Khatijah Ismail:  0194241303, Alor Setar/Pendang/Guar Chempedak, Kedah.
12. Adhwa Farahin aka Adhwa Farhyn: 018-3526764, Langkawi/Jitra, Kedah.
13. Eliy Sulastri: 012-9376794, Kota Bharu/ Kuala Krai.l
14. Fuadah AredaAreda: 019-7579400, Rengit/ Batu Pahat, Johor.
15. Fauziah Mohd Sanip: 017-7018189, Kamunting/ Taiping / Bagan Serai/ Parit Buntar/ Selama, Perak.
16. Nurul Akmarr: 011-10662754, Saujana Impian, Kajang, Putrajaya.
17. Noorul S. As-Sarawaki Daud: 019-8988126, Sri Aman, Sarawak.


Senarai pengedar Shaklee

Kami juga membuat penghantaran ke seluruh Malaysia. Hubungi kami segera untuk dapatkan vitamin-vitamin dan produk Shaklee yang menjadi pilihan ramai.


Tuesday, March 17, 2015

9 Tips Sedekah

Pagi ini saya terpanggil untuk cerita pasal sedekah. Sejak dulu saya dengar dan tahu pasal seribu macam kelebihan sedekah. Cuma agak kurang untuk amalkannya. Sejak berniaga, saya mula fahami dan alami sendiri keajaiban sedekah.

Pernah saya niat nak sedekah awal pagi, tapi tak buat, kerana banyak urusan lain, tapi sedekah terlewat sikit. Namun rezeki masuk juga.
Pernah saya sedekahkan semua duit dalam akaun pada awal pagi, petangnya Allah balas dengan order berganda-ganda dari itu.

Pernah saya bagi kepada jiran sedikit menu yang dimasak, malamnya 2,3 oder shaklee masuk. Alhamdulillah.

Pernah saya sedekahkan masa untuk berbakti kepada sahabat2 seperjuangan, tak sempat untuk buat pemasaran Shaklee, namun Allah balas dengan pelanggan datang jua membeli.

Allah.
Banyak sangat yang nak dicerita. Saya tak mampu cerita dengan lebih mendalam. Mungkin suatu hari lain. Tapi sungguh saya mahu sarankan, jika waktu ini ada masalah, sempit wang, tiada pelanggan, sakit atau apa saja perkara malang yang menimpa, sedekahlah. Bagi apa yang kita ada. Bukan semampunya. Tapi sebanyaknya.
Kerana sedekah itu yang boleh merawat segala masalah. Dengan izin Allah.

Beberapa tips sedekah yang saya amal, mungkin berguna untuk semua.
1. Sedekah awal pagi. Sebolehnya selepas solat subuh. Sediakan 1 tabung untuk masukkan duit.
2. Oleh kerana saya suri rumah, saya jarang ada cash di tangan. Saya biasanya transfer duit dari Maybank ke mana2 tempat yang saya nak sedekah. Jadikan nombor akaun tempat yang sewajarnya di sedekah sebagai 'favorites'.
3. Sebelum keluar bermusafir, sedekah dulu. Transfer duit ke akaun rumah anak yatim atau rumah kebajikan. Minta Allah selamatkan perjalanan.
4. Pejam mata dan bagi saja. Ini biasanya berlaku di hadapan tabung masjid/Surau.
5. Jika terlupa sedekah sebelum keluar musafir, singgah di mana2 masjid atau Surau, sedekahlah.
6. Ajar anak konsep memberi sejak kecil. Kenalkan dengan tabung masjid dan beri galakkan untuk mereka menyimpan duit di tabung masjid.
7. Tunjukkan kita bersedekah atau memberi di hadapan anak-anak. Supaya mereka jadikan ia contoh.
8. Semasa sedekah, niat untuk diberikan pahala juga buat ibu bapa kita. Kita dapat, ibu bapa pun dapat.
9. Usah dikenang apa yang telah diberikan. Lupakan.

Keep calm dan selalu sedekah.

Jumpa lagi.

Natrah,
011-27016822
Leader in Shaklee.

Monday, March 16, 2015

Balik kampung pasca banjir: Part 2

Saya berkesempatan mengeliling bandar Kuala Krai yang teruk dilanda banjir pada Disember tahun lepas. Menyaksikan sendiri kesan-kesan banjir yang masih belum dibersihkan.

9hb Mac, asalnya saya dan Nafiz mengikut kakak ke bandar Kuala Krai untuk ke klinik. Bagi mendapatkan ubat bagi masalah kulitnya yang gatal-gatal. Anak saudara nak ke bank Islam untuk buka akaun. Jadi saya pun sertai juga. Boleh buat kad Bank Islam saya yang dah lama hilang. Bank Islam Kuala Krai asalnya beroperasi di tingkat bawah, tapi akibat banjir, peralatan semua rosak, jadi mereka berpindah ke tingkat atas, bahagian pentadbiran mereka sebenarnya. Kaunter dan kawasan menunggu dibuat di tingkat atas. Terlalu sempit dan tak cukup kerusi. Petang itu terlalu ramai yang mahu berurusan di kaunter dan buka akaun. Kebanyakan makcik-makcik yang tak tahu menggunakan kad. Namun satu perkara yang saya kagum, kakitangan di bank ini kekal tersenyum dan melayan dengan baik. Walaupun jam sudah 4 petang. Bagus sangat mereka. Buat kerja pun sambil tersenyum.

Oh ya, disebabkan ramai yang menunggu giliran, kami turun dan keluar mencari klinik. Untuk dapatkan ubat bagi masalah Nafiz.


Kedai-kedai masih belum dibuka. Banyak yang berpindah ke lokasi lain. Kesan-kesan banjir masih belum dibersihkan. Hanya 2 klinik saja dibuka di Kuala Krai setakat hari yang saya pergi itu.
Oleh kerana klinik-klinik berhampiran bank Islam masih belum dibuka, kami kembali ke bank dan menunggu untuk urusan buka akaun anak saudara saya serta buat kad baru untuk saya.


Terima kasih sudi baca perkongsian ringkas ini. Tinggalkan komen anda tentang pengalaman banjir 2014. Untuk tatapan semua.


Sunday, March 15, 2015

Muda 13 tahun dengan pakej 1.

Teks: Natrah Mohamed

Teruja nak kongsikan testimoni Shaklee ni. Master Farah Wahida adalah sideline saya. Makan Shaklee sejak tahun 2011 lagi. Saya pun kenali dia secara alam maya. Tapi sekarang sudah makin kerap bertemu dalam program-program Shaklee anjuran upline kami.
Oh ya, jom kita baca apa yang Master Farah Wahida ni makan hingga sebabkan dia berumur 18 tahun. Oh, umur asalnya adalah 31 tahun.

Muda 13 tahun daripada umur sebenar
Saya kongsikan apa yang Master Farah Wahida ambil yang sebabkan dia muda 13 tahun daripada umur sebenar.

Pakej #1
Total Wellness πŸ‘
Kesihatan Menyeluruh πŸ‘

PAGI
Lecithin
Bcomplex
Vitamin C
Vitalea

TENGAHARI
OmegaGuard
Alfalfa
Performance Drink
Cinch Tea

MALAM
Vitamin E
OsteMatrix

HARI-HARI
Vivix

SEMINGGU SEKALI
HerbLax

--------------

Rutin diatas adalah rutin Master Farah Wahida dalam mencapai usia badannya 18 tahun iaitu hampir 13 tahun lebih muda dari usia sebenarnya sekarang!

Adalagi tambahan pada rutin diatas iaitu Collagen Powder pada awal pagi.

Alhamdulillah; berkat konsisten makan Shaklee; Farah dapat menjaga kesihatan dengan baik dan terus berkongsi dengan orang lain akan manfaat Shaklee.

Shaklee adalah vitamin dan makanan tambahan; walaupun berShaklee...aktiviti bersukan dan keluar peluh juga digalakkan bg menjaga gaya hidup sihat πŸ’ͺ

Alhamdulillah 😊

-----------

Apakah benefit pakej#1 ini jika anda ingin mendapat manfaat seperti Farah*?

1. Daftar Keahlian PERCUMA
2. Untung runcit sehingga 30%
3. Bonus pada pertengahan bulan depan sebanyak 5%
4. Memberkit permulaan untuk pengguna dan peluang perniagaan Shaklee
5. Sertai bimbingan exclusive bersama #s2uFamilies;
The BEST HOME Based Business
13 Masters
Up to 7000 distributors
Up to 700 leaders
Kepakaran kami bisnes secara 100% Online dan Offline πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Shaklee bukan hanya produk kesihatan malah ia adalah salah satu peluang kerjaya seumur hidup dan kami adalah pakar dlm bidang biznes ini.Jom sertai kami 😊

Peluang jana pendapatan hanya dgn Makan Shaklee dan kongsi manfaatnya dengan orang lain. Konsultasi seterusnya adalah percuma selepas anda menjadi sebahagian dari keluarga #s2uFamilies dan #LegasiNasihMaju kami.

---------------

*Setiap individu mempunyai gaya hidup dan pemakanan berbeza; oleh itu sila
dapatkan konsultasi penuh dari Distributor Shaklee kami untuk plan Shaklee intake dan pemakanan anda πŸ‘
Kami sedia membantu sehabis baik.

Mencegah lebih baik dari merawat.
Jom ikhtiar kesihatan cemerlang bersama Shaklee

Keistimewaan dan kelainan Shaklee
adalah
Sentiasa Selamat
Sentiasa Berkesan
Sentiasa Mesra Alam


Hubungi/WA sy untuk konsultasi penuh pakej ini
Natrah Mohamed 011-27016822

Wednesday, March 11, 2015

Balik kampung pasca banjir: Part 1.

Setelah 2 bulan lebih dilanda banjir, saya kembali ke Kuala Krai. Tujuan balik kampung untuk urusan pembahagian tanah pusaka. Suami hantar hari sabtu 7 hb Mac. Esoknya, awal-awal pagi lagi suami balik ke Sungai Petani. Membawa hero kecil, Nasih. Suami ada kerja di Pulau Pinang.

Saya dan Nafiz serta keluarga yang lain ke Pejabat Tanah Kuala Krai untuk perbicaraan pembahagian tanah arwah ayah yang sudah lebih 10 tahun meninggal dunia. Alhamdulillah, 8 daripada 10 adik beradik kami dapat berkumpul. 2 lagi tak dapat balik kerana ada urusan masing-masing.


Nafiz dan Mukhlis, sepupu sebayanya. Namun mereka tak boleh bermain bersama. Budak-budak masih belum pandai untuk berkomunikasi.
Nafiz dan Amal, sepupu yang jadi geng sepermainan bila balik kampung.

Perbicaraan dijadualkan jam 11 pagi. Kami sudah menunggu di sana seawal jam 10 pagi. Rupanya jam 1.30 tengahari baru dapat masuk dan berbincang dengan pegawai yang uruskan.


Penungguan jam berjam-jam lamanya, menyebabkan Nafiz dan anak-anak saudara yang lain mula meragam. Asalnya kami berada di luar bilik bicara. Panas dan sempit. Rupanya ada bilik yang tidak digunakan di situ. Mungkin stir pelupusan buku-buku. Jadi, dapatlah kami menumpang penghawa dingin.

Proses perbicaraan kami tak lama. Kerana kami sudah siap kan pembahagian tanah mengikut bilangan semua yang ada. Ada sedikit silap faham no geran saja. Sedangkan beberapa keluarga sebelum kami yang terlibat dengan perbicaraan jugak, masih belum selesai. Kerana mereka belum tetapkan pembahagian harta dan perlu hadir sekali lagi.

Alhamdulillah. Jam 2 lebih, kami selesai urusan tandatangan di hadapan pegawai. Abang kami yang tak dapat hadir hari tersebut saja yang perlu hadir apabila dipanggil sekali lagi.

Ok. Misi selesai. Kami balik beramai-ramai ke rumah di kampung Enggong. Menikmati nasi dan gulai enak air tangan ma. Yawww.

Jumpa lagi dalam sambungan part 2.


Saturday, March 7, 2015

Sering dipukul akan menjadi pemukul.

Kisah realiti yang biasa terjadi dalam kehidupan kita. Kisah ini di ambil daripada luahan hati seorang ibu di facebook.

Dalam kekalutan nak mengisi perut
yang menjerit- jerit kelaparan
adik pula menangis memulas-mulas badan
menangisnya macam kena dera
sambil angkat baby michelin yang entah berapa kilo ni
saya senduk nasi panas dalam periuk
sambil nangis adik muntah pada baju saya
Allah….
letak pinggan bawa adik ke sinki
cuci mulut dan bersihkan baju
entah bila kakak datang pada kabinet bawah dapur
bederau darah bila mndengar bunyi kaca mencium lantai
bila saya toleh tutup kaca atas lantai
mujur masih intact tidak pecah
tapi disebabkan terkejut
tindakan reflex pertama saya tadi adalah menjerit pada kakak dan memukul tangannya
mak keluar dari bilik dan menyambung marah bila tengok apa yang berlaku
hati saya sayu bila tengok orang lain marah anak saya
sedangkan time tu hati sendiri dah nak menangis sebab pukul dia.
sambil menyuap nasi ke mulut sambil letak adik yang sudah berhenti nangis
hati saya sebal, sebak dan bagai tidak boleh bernafas
kakak mak bawak ke bilik untuk ditidurkan
tapi tidak sampai 2 minit kakak keluar
terus saya peluk dia minta maaf
semoga Allah ampunkan saya…………

Pertama kali membaca luahan hati di atas, hati Ibu menjadi sebak. Ini kerana jika Ibu berada di tempat dia, entah bagaimana tindakan reflect Ibu, mungkin bukan setakat tampar tangannya, mungkin juga di cubit kulitnya, di marah dengan kata- kata yang tidak sedap didengar. Ya itu tindakan reflect, tindakan yang kita tidak boleh kawal.

Jangan marah anak pada usia 1 tahun

Namun apabila anda baca kesan jika selalu tampar, cubit atau pukul anak dibawah, sudah pasti anda akan mampu mengawal tindakan reflect. Ini kerana kajian menunjukkan kanak-kanak berumur setahun yang sering dipukul (pukulan atau tamparan seperti menepuk punggung, kaki atau tangan ketika melakukan kesalahan) oleh ibu atau bapa mereka akan menjadikan anak tersebut agresif dan degil.

Anda Boleh baca di sini Perlu Ke Pukul Anak untuk menghukum anak cara islam.

Walaupun ibu bapa menganggap ‘pukulan kecil’ itu tidak mendatangkan mudarat kepada anak-anak, namun kajian mengesahkan pukulan kepada anak sekecil usia setahun mendatangkan kesan negatif kepada pembesaran tubuh dan minda mereka.

“Usia setahun adalah tempoh yang paling penting dalam mewujudkan kualiti hubungan antara ibu bapa dan anak-anak,” jelas Lisa J. Berlin, seorang saintis penyelidik di Pusat Kanak-kanak dan Polisi Keluarga di Universiti Duke, Amerika Syarikat.

Tambah Berlin, pukulan kepada anak-anak sekecil usia setahun akan menjadikan mereka kanak-kanak yang agresif seiring penambahan usia mereka. Hasil kajian Berlin telah diterbitkan pada sebuah jurnal Pembangunan Kanak-Kanak keluaran September/Oktober tahun ini.

Berlin dan kumpulan penyelidiknya merujuk kepada data yang diperoleh dari 2,500 responden yang terdiri daripada bangsa kulit putih dan hitam yang berasal dari keluarga berpendapatan rendah.

Menghukum dengan pukulan
Kaji selidik terbabit turut melaporkan tanggapan ibu bapa tentang kerenah anak-anak mereka dan mengapa mereka memilih untuk menghukum anak dengan pukulan.Berlin juga memilih beberapa pemerhati terlatih untuk melakukan lawatan di rumah responden terbabit bagi merekodkan cara interaksi antara ibu bapa dengan anak-anak yang berusia 1, 2 dan 3 tahun.

kesan-hukum-anak

Kira-kira satu pertiga ibu kepada anak berusia setahun memberitahu, dalam seminggu mereka pasti akan memukul anak mereka sekurang-kurangnya sekali kerana kesalahan kecil yang dilakukan anak tersebut.

Setelah data dikumpul, Berlin mendapat keputusan bahawa kanak-kanak berusia setahun pasti akan dipukul sebanyak 2.6 kali seminggu, manakala kanak-kanak berusia dua tahun pula tiga kali seminggu.

Kajian tersebut turut menunjukkan kanak-kanak yang dipukul seawal usia setahun menjadi semakin nakal pada usia dua tahun dan apabila menjelang usia tiga tahun mereka tidak menunjukkan perkembangan yang baik terhadap daya pemikiran mereka.

Berlin dan rakan-rakan penyelidiknya juga melihat kepada impak hukuman seperti menengking, menjerit atau membebel dengan bahasa yang kurang sopan terhadap anak-anak.

Dan hasil kajian menunjukkan hukuman ‘secara lisan’ itu tidak bersangkut paut dengan impak negatif jika ibu tersebut sering memberikan perhatian, kasih sayang dan sokongan kepada anak-anak mereka.

Kajian terdahulu juga melaporkan tabiat memukul anak sering berlaku kepada keluarga berpendapatan rendah.

Kajian tersebut turut menunjukkan bahawa ibu-ibu yang mengadu mereka memiliki anak-anak yang amat cerewet akan terus menghukum anak dengan pukulan sejak anak berusia setahun hinggalah tiga tahun. Tetapi apabila anak yang berusia dua tahun bertindak agresif, si ibu lazimnya mula kurang memukul anak tersebut.

“Mungkin anak-anak yang berusia dua tahun sudah menjadi semakin agresif jadi ibu semakin sukar mengawal sekali gus mereka kurang memukul anak tersebut, tapi itu bukanlah fakta yang kami temui sebenarnya.

“Adat memukul anak ketika mereka buat salah memang telah lama dilakukan oleh generasi terdahulu, tetapi keadaan tersebut semakin berkurangan seiring perubahan zaman.

“Begitu pun memang masih wujud golongan yang mempercayai bahawa pukulan adalah cara yang terbaik mendidik anak kerana mereka juga melalui fasa yang sama ketika kecil, maka sebab itulah tiada salahnya mereka meneruskan tradisi tersebut,” ujar Berlin.

Sering dipukul akan menjadi pemukul

Sementara itu, Professor Madya di Jabatan Pembangunan Manusia dan Sains Keluarga di Universiti Texas di Austin, Elizabeth T. Gershoff, berkata, kajian menunjukkan tubuh kanak-kanak yang sedang membesar memang tidak sesuai menerima hukuman pukulan.

sering-marah-anak

“Boleh dikatakan semua kajian berkaitan amalan memukul anak kecil memberikan impak negatif terhadap tumbesaran anak-anak tersebut, ia hanya membuatkan anak-anak tersebut berhadapan dengan masalah kepada kesihatan mental mereka,” jelas beliau.

Tambah Gershoff, lebih kerap anak kecil itu dipukul semakin berisiko untuk didera oleh ibu bapa.

“Saya tidak mengatakan setiap ibu bapa yang memukul anak-anak itu mendera namun risikonya tetap ada,” ujar Gershoff.

Kanak-kanak secara semula jadinya akan belajar menerusi apa yang mereka alami dan lihat pada persekitaran, jadi mereka juga akan membesar menjadi seorang yang pembengis – HealthDay News.

Sumber: Utusan Malaysia

Tulisan ini saya ambil daripada group FB Mak Tak Marah Anak. Moga kita jadi mak yang boleh mengawal perasaan dan tindakan kita. Boleh PM saya di FB jika nak sertai group ini.
Jumpa lagi..

Friday, March 6, 2015

Kempen 1 Rumah 1 Basic H

Saya mula guna basic H apabila mengandungkan Nafiz. Hampir 2 tahun lalu. Semasa dalam tempoh mengandung tu, saya selalu alami gatal-gatal badan. Tergaru-garu. Ehehe. Terutama bahagian pelipatan seperti belakang lutut.

Tak tahan menggaru, saya cuba mandi dengan basic H. Campurkan basic H ke dalam air mandian, ambil sedikit basic H juga untuk dilumur di tempat gatal. Alhamdulillah. Lega...

Pernah saya terkena gegata atau orang Kelantan sebut lapar garam. Mereyam dan tergaru-garu sana sini.. Mengikut petua ma saya, sapukan garam seluruh tubuh. Gosok dengan roti keping. Berkeping-keping roti saya sudah guna. Gatal tak hilang juga. Dah bersudu-sudu garam saya cairkan dan sapu ke badan. Akhirnya saya ambil basic H dan campurkan dengan air. Lumur di badan juga. Alhamdulillah. Tiada lagi aksi menggaru.

Ok, itu sebahagian pengalaman saya menggunakan Basic H.
Pengalaman anak-anak saya juga cukup manis untuk ditulis. He he...

Saya akan kongsikan testimoni anak saya.


Mencuci dapur
Mencuci kerak di botol susu
Lantai bersih berkilat
Bersihkan periuk pun boleh juga.
Mencuci kotoran di baju.

Ini sebahagian testimoni Basic H. Ya. Basic H pelbagai guna. Untuk kerja-kerja mencuci sangat bagus.

Setiap rumah wajib ada sebotol basic H.

Ya. Simpan sebotol untuk pelbagai kegunaan. Hubungi saya, 011-27016822 untuk simpan sebotol.

1 Rumah 1 Basic H.
Boleh? Jika boleh, hubungi saya segera. Natrah Mohamed, pengedar produk Shaklee di Bandar Baru Bangi. Pengeposan ke seluruh Malaysia.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KENALI SHAKLEE

 photo KENALISHAKLEE_zpsjhrkr5w4.jpg
 photo PRODUKSHAKLEE_zpslwr9bj4b.jpg
 photo CADANGANVITAMIN_zps9fostmqa.jpg
 photo SERTAIKELUARGAKAMI_zpsnwpjxnay.jpg
 photo PENGEDARSHAKLEE_zpsu3sbu1d3.jpg
 photo CAWANGAN SHAKLEE_zpsbm1dxcgx.jpg

Pengunjung

Designed by NH Design