Thursday, December 4, 2014

Penyakit 3 serangkai : Jantung

Teks: Natrah Mohamed

Sumber: 


PENYAKIT TIGA SERANGKAI

       Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang penyakit tiga serangkai. Ok, apa itu penyakit 3 serangkai? Penyakit 3 serangkai ini biasa dipanggil penyakit yang berjangkit seperti contoh seseorang itu menghidapi darahn tinggi dan ada kemungkinan dia akan menghadapi penyakit jantung atau kencing manis. Penyakit 3 serangkai adalah seperti darah tinggi,kencing manis dan penyakit jantung.

Dalam entri ini, kita bincang tentang penyakit jantung dulu. Boleh? Mesti lah boleh :)



Apa itu penyakit jantung ?

Penyakit jantung adalah satu keadaan di mana jantung tidak dapat melaksanakan tugasnya dengan baik. Ini disebabkan oleh  otot  jantung yang lemah dan atau adanya celah antara serambi kanan dan serambi kiri, oleh karena tidak sempurnanya pembentukan lapisan yang memisahkan antara kedua serambi saat penderita masih di dalam kandungan. Hal ini menyebabkan darah bersih dan darah kotor tercampur.
Punca penyakit jantung adalah kolestrol tinggi.

Pengertian penyakit jantung dan serangan jantung adalah berbeza. Kalau Serangan jantung adalah sebuah keadaan  yang menyebabkan jantung sama sekali tidak berfungsi.Keadaan  ini biasanya terjadi mendadak, dan sering disebut gagal jantung. 

 Penyebab gagal jantung berbeza, namun penyebab utamanya biasanya adalah kerana suplier darah ke otot-otot jantung, oleh kerana pembuluh-pembuluh darah yang biasanya mengalirkan darah ke otot-otot jantung tersebut tersumbat atau mengeras, atau disebabkan oleh kerana lemak dan kolesterol, ataupun oleh kerana zat-zat kimia seperti penggunaan ubat yang berlebihan yang mengandung Phenol Propano Alanin (ppa) yang banyak ditemui dalam ubat-ubat seperti Decolgen, dan nikotin. (sumber:wikipedia).

Gejala Penyakit Jantung
 
1. Nyeri. Jika otot tidak mendapat cukup darah (suatu keadaan yang disebut iskemi), maka oksigen yang tidak memadai dan kadar metabolisme yang berlebihan menyebabkan kram atau kejang. Angina merupakan perasaan sesak di dada atau perasaan dada diremas-remas, yang timbul jika otot jantung tidak mendapatkan darah yang cukup. Jenis dan beratnya nyeri atau ketidaknyamanan ini berbeza pada setiap orang. Beberapa orang yang mengalami kekurangan aliran darah bisa tidak merasakan nyeri sama sekali (suatu keadaan yang disebut silent ischemia).

2. Sesak napas merupakan gejala yang biasa ditemukan pada gagal jantung. Sesak merupakan akibat dari masuknya cairan ke dalam rongga udara di paru-paru (kongesti pulmoner atau edema pulmoner).

3. Kelelahan atau penat. Jika jantung tidak efektif mengepam, maka aliran darah ke otot sewaktu melakukan aktiviti akan berkurang, menyebabkan penderita merasa lemah dan lelah. Gejala ini seringkali bersifat ringan. Untuk mengatasinya, penderita biasanya mengurangi aktiviti secara bertahap atau mengira gejala ini sebagai bahagian dari penuaan.

4. Palpitasi (jantung berdebar-debar)

5. Pengsan dan pening Penurunan aliran darah karena denyut atau irama jantung yang abnormal atau kerana kemampuan mengepam yang buruk, boleh menyebabkan pening dan pengsan.

Sumber lain (vivanews.com) mengatakan gejala utama sakit jantung sebagai berikut:

1. Tiba-tiba sakit di bahgian dada di belakang tulang dada atau seperti sesak dada

2. Nyeri dada bisa berulang beberapa minit (20 minit atau lebih).

3. Rasa nyeri bisa berupa tekanan di bagian dada, dan leher seolah tercekik hingga menyebabkan keluar peluh dingin

4. Tiba-tiba pengsan, namun sedar  kembali. Ini terjadi kerana ada gangguan irama jantung

Tips Mencegah penyakit jantung
 
1. Pola makan yang sihat
Hindari makanan yang mengandung lemak dan kolesterol tinggi. Hindari pula makanan dengan kandungan bergula tinggi seperti softdrink.

2. Berhenti merokok
Di dalam bungkus rokok sudah dijelaskan bahwa "Merokok dapat menyebabkan kanser, serangan jantung, impotensi, dan gangguan kehamilan dan janin".

3. Hindari stress
Saat seseorang stress, tubuh akan mengeluarkan hormon cortisol yang bisa menyebabkan pembuluh darah menjadi kaku.

4. Kurangkan berat badan berlebih (obesiti)
Penghidap obesiti memiliki risiko utama pembesaran atrium jantung kiri. Pembesaran jantung ini  akan meningkatkan detak jantung tidak normal, stroke, dan kematian.

5. Olahraga secara teratur
Olahraga seperti jalan kaki atau jogging dapat menguatkan kerja jantung dan melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh

6. Mengamalkan memakan makanan yang antioksidan
Antioksidan penting untuk cegah sakit jantung. Ini biasanya diperoleh dari berbagai macam sayuran, buah-buahan, dan minum teh. Shaklee juga menawarkan beberapa produk yang tinggi antioksidan iaitu Vivix, Vita E, Vita C, Carotomax dan Vitalea.

7. Keturunan
Jika anda memiliki saudara terdekat yang pernah mengalami serangan jantung, sebaiknya mulai sekarang lebih berhati-hati dalam menjaga pola makan dan gaya hidup. Penyakit jantung bukan penyakit keturunan, tetapi bila ada keluarga yang menderita atau pernah menderita penyakit jantung, maka anda memiliki faktor risiko untuk mendapatkan penyakit jantung. Jadi, perlu berwaspada!

Baca juga perkongsian tentang penyakit kencing manis dan darah tinggi saya telah dikongsikan. Semoga semua dapat mengambil tip-tip yang saya kongsikan untuk mengamalkan gaya hidup yang sihat.

Mama Nasih, 
Mencegah terlebih baik daripada merawat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KENALI SHAKLEE

 photo KENALISHAKLEE_zpsjhrkr5w4.jpg
 photo PRODUKSHAKLEE_zpslwr9bj4b.jpg
 photo CADANGANVITAMIN_zps9fostmqa.jpg
 photo SERTAIKELUARGAKAMI_zpsnwpjxnay.jpg
 photo PENGEDARSHAKLEE_zpsu3sbu1d3.jpg
 photo CAWANGAN SHAKLEE_zpsbm1dxcgx.jpg

Pengunjung

Designed by NH Design