Saturday, November 29, 2014

6 Kesan kekurangan kalsium pada badan

Teks: Natrah Mohamed
Sumber: Blog Vitamin Suci 

Dulu kan, saya selalu lenguh-lenguh badan, sakit belakang, kaki saya, bila jalan terlalu lama, cepat lenguh hingga sebabkan cramp. Masa tu, saya tak tahu, ia berpunca akibat tak minum susu. Badan tak cukup kalsium. Eh, tapi jangan salah paham, bukan susu saja sumber kalsium, ada lagi. Bayam, buah badam, keju, dan kacang. Tapi semua ni teramat sangat jarang masuk dalam menu harian saya. 

Masa mengandung, selalu cramp dan sakit badan. Gigi selalu sakit. Saya mula minum susu apabila suami nasihatkan dan tolong beli. Heheh. Tapi masih belum dapat atasi masalah-masalah ini.

Eh, mari kita kaji kesan kekurangan kalsium dulu.

6 Tanda kekurangan KALSIUM
  1. Insomnia - Kekurangan kalsium menyebabkan susah untuk tidur dan seterusnya tidak berjaya mendapatkan tidur yang berkualiti. Semasa tidur pula kita tak dapat masuk ke fasa tidur yang nyenyak. Tidur sangat penting untuk pemulihan tenaga dan tubuh. Jadi, bila tak cukup tidur akan menyebabkan kita susah bangun pagi ataupun bangun dalam keadaan masih letih dan tak bermaya!
  2. Ketidakseimbangan emosi - Kekurangan kalsium menyebabkan kita lebih mudah panik, risau, Stress dan sebagainya. Jadi, kalsium sangat penting untuk membantu menenangkan diri.
  3. Sistem imun yang lemah - Bila tubuh kekurangan kalsium menyebabkan sistem imun lemah dan seterusnya tubuh kurang berupaya untuk menentang jangkitan virus yang lain. Ini menjadi punca kepada pelbagai penyakit lain dan seterusnya mengganggu kehidupan.
  4. Kelesuan - Kalsium bekerjasama dengan vitamin dan mineral untuk membantu tubuh dan minda cukup bertenaga untuk berfungsi secara optimum. Apabila kalsium kekurangan, boleh menyebabkan kelesuan sepanjang hari. Seterusnya mempengaruhi emosi dan pemikiran menyebabkan individu tersebut lebih suka menjauhkan diri daripada orang lain.
  5. Kerosakan gigi dan tulang - Kekurangan kalsium yang runcing menyebabkan penyakit tulang rapuh iaitu osteoporosis Ini menyebabkan individu tersebut lebih mudah tercedera walaupun hanya terjatuh sedikit. Gigi juga akan menjadi rapuh dan mudah reput.
  6. Selain itu, kekurangan kalsium juga boleh menyebabkan kitaran haid yang tidak teratur, anemia, kekejangan ototkebas-kebas, kegagalan sistem saraf berhubung secara efektif dan sebagainya
Kesan kekurangan kalsium adalah seperti berikut:
  • Mudah kejang otot atau semut-semut (terutamanya ibu-ibu mengandung)
  • Insomnia atau masalah sukar untuk tidur
  • Usus lemah dan sering mengalami sembelit
  • Mengalami sakit pinggang dan juga kaki
  • Cepat marah dan terkejut
  • Luka susah untuk sembuh. Dan jika luka, darah lambat membeku
  • Sakit sendi
  • Kadar metabolisma menjadi rendah
  • Berisiko mengidap penyakit tekanan darah tinggi dan penyakit jantung
  • Tidak bermaya dan sering keletihan.  
  • Rambut gugur (masalah wanita selepas bersalin) 

Bagaimana OsteMatrix membekalkan KALSIUM?

Sebelum itu, saya kongsikan kandungan kalsium yang diperlukan oleh tubuh badan kita mengikut tahap usia.

Kalsium yang diperlukan oleh badan

Sebiji OsteMatrix mengandungi:
  • Kalsium - daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi - 1,000 mg (100% DV)
  • Magnesium - 400 mg (100% DV) - untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya
  • Vitamin D - 400 IU (100% DV)  - untuk merangsang penyerapan kalsium
  • Boron (3mg) - membantu dalam metabolisma tulang
  • Mangan, copper & zink - mengaktifkan enzim yang membantu dalam pembinaan kepadatan tulang
Setiap dewasa disarankan mengambil Kalsium 600mg hingga 1000mg untuk memenuhi keperluan tubuh. Kalsium yang tinggi boleh didapati dalam Almond, Ikan Sardin segar bukan yang ditinkan ya, Keju, Kerang, Sayuran Hijau, Tauhu, Bijan, Susu dan Kekacang.


Adakah kita penuhi menu seharian dengan makanan yang tinggi Kalsium? Jika tidak, kita wajar fikirkan kaedah lain. Kita sedar, usia semakin meningkat, kandungan Kalsium semakin merudum dan mula rasa kejang otot di sana sini tapi masih belum mahu berubah. Jangan nanti bila kita telah disahkan osteoporosis(reput tulang), baru kita mula panik mencari kalsium. Saat itu, kita mungkin telah terlewat.

Setiap tablet OsteMatrix Shaklee mengandungi 250mg, sehari anda perlukan 4 tablet OsteMatrix Shaklee untuk memenuhi 1000mg sehari. Jangan pula terlalu suka makan OsteMatrix Shaklee sampai telan melebih 2500mg, sebab limit Kalsium yang mampu diproses badan kita sehari, hanya 2500mg.


Saya mula kenal OsteMatrix ini semasa mengandungkan Nafiz. Akhir-akhir kehamilan baru mula makan. Alhamdulillah. Lepas mula makan OsteMatrix ini, tiada lagi cramp atau simpul biawak. Terutama apabila tidur. bangun tidur pun senang, tak perlu bersusah-susah untuk berpaut pada dinding seperti sebelumnya. Lega sangat rasanya. Oh ya, OsteMatrix juga membantu ibu-ibu mudah bersalin. 
Eh, banyaklah cerita-cerita gembira OsteMatrix ni. Nanti saya share ya. Jangan lupa datang blog ni lagi. Saya sedia berkongsi cerita.

Natrah,
Pengguna dan pengedar OsteMatrix.
011-27016822
Bandar Baru Bangi.

Thursday, November 27, 2014

Berpantang dengan apa?

Teks: Natrah Mohamed

Ini set pantang yang saya guna. Set berpantang Shaklee, pilihan ramai. Pilihan no 1 rakyat Malaysia. Betul. Ramai yang guna rupanya. Baca koleksi testimoni berpantang dengan Shaklee.

Set Berpantang Shaklee

Ada 6 produk utama dalam Set Pantang Shaklee ini. Iaitu, Vitalea, Zink Complex, B Complex, Vita C Plus, ESP dan OsteMatrix.


Kelebihan setiap produk dalam set pantang ini:

1. Vitalea/Multivitamin

Memandangkan kita kehilangan banyak darah sewaktu melahirkan maka  perlulah memastikan pengambilan makanan yang seimbang dan berkhasiat agar dapat menggantikan semula darah yang keluar semasa proses melahirkan. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan ibu kelihatan pucat, letih, lesu dan tak bermaya. Bagi ibu yang mempunyai niat menyusukan anak perlulah memastikan pengambilan zat besi dititikberatkan agar pertumbuhan dan pembesaran anak adalah sangat baik.


2. B Complex


Ia juga perlu dalam penghasilan sel darah merah di samping ia membantu menstabilkan hormon badan manusia. Kekurangan B complex boleh menyebabkan ibu yang di dalam pantang mengalami gangguan emosi atau lebih dikenali sebagai meroyan. B complex sangat penting membantu kita menjadi bertenaga dan emosi turut lebih seimbang.


3.  Vitamin C
Vitamin C Shaklee adalah berkonsepkan pelepasan masa. Ia akan melepaskan vitamin c secara sedikit demi sedikit mengikut keperluan badan. Memandangkan vitamin C adalah jenis vitamin larut air maka konsep pelepasan masa ini sangat bagus demi memastikan badan kita sentiasa cukup vitamin c dalam meningkatkan antibodi secara berterusan. Vitamin C sangat perlu dalam membantu badan pulih dari proses kelahiran.

4. Zinc
Ianya adalah antara galian yang sangat penting dalam membantu proses pemulihan. Zinc membantu mempercepatkan proses baik luka dalam badan kita. Ikan haruan antara makanan yang kaya dengan zinc. Pengambilan zinc bagi ibu yang menyusu turut memberi kesan pada bayi di mana ia membantu anak yang disusukan membesar dengan baik dan mengikut graf pembesaran bayi.

5. Energizing Soy Protein (ESP)
ESP adalah protein. Protein membantu bina dan baiki sel-sel dalam badan. Ibu bersalin mengalami banyak luka semasa proses kelahiran. Jadi ESP membantu percepatkan pulih luka kerana ia membekalkan jumlah protein yang sepatutnya diambil dalam diet harian.
Protein juga memberi rasa kenyang yang lebih lama berbanding karbohidrat. Sangat penting bagi ibu menyusu anak di dalam pantang supaya sentiasa rasa kenyang. ESP juga membekalkan tenaga yang sangat diperlukan oleh ibu berpantang. Tenaga banyak digunakan untuk mengurus diri dan anak semasa berpantang ini.

6. Ostematrix
Ostematrix menjadi pilihan ramai kerana ia membantu mengatasi sembelit. Sembelit adalah perkara normal bagi ibu berpantang. Siksanya, ibu berpantang saja yang tahu. Jadi, atasi ia dengan Ostematrix. Ostematrix ini adalah sumber kalsium yang membekalkan 1000mg kalsium yang diperlukan oleh badan setiap hari. Apabila mengandung dan seterusnya bersalin dan menyusu badan, kita berkongsi kalsium dengan anak. Jika kalsium yang diperlukan tidak mencukupi, ibuibu berisiko mengalami reput tulang, gigi rapuh dan sakit-sakit badan.


Jadual Pengambilan vitamin Set Berpantang:

1. Vita-C (1 biji) selepas sarapan atau makan tengahari.
2. B-Complex (1 biji) selepas sarapan
3.  Zinc (1-2 biji) sebelum sarapan atau semasa perut kosong.
4.Vitalea (1 biji ) selepas makan tengahari
5. ESP (1-3 sudu besar) sebagai minuman pagi, minum petang atau minum malam.
6. Ostematrix (1-4 biji) sebelum tidur malam.


Kelebihan Set Berpantang Shaklee
- Boleh diambil seawal hari pertama selepas bersalin
- Boleh terus diambil walaupun anak ada juandis (kuning)
- Sesuai untuk ibu yang bersalin secara normal ataupun pembedahan
- Dapat membantu ibu mengurangkan stress
- Dapat membantu ibu mendapat tenaga sepanjang tempoh berpantang.


Ok, terima kasih sudi baca entry ini. Jemput baca lagi ya. Jemput share juga kepada yang memerlukan set berpantang. Pasti saya akan syorkan set Shaklee ini, kerana saya sendiri telah rasai perbezaannya. Alhamdulillah.

Shaklee pilihan no 1 rakyat Malaysia.


Natrah,
Berpantang dengan Shaklee.
011-27016822

Wednesday, November 26, 2014

7 Testimoni berpantang dengan Shaklee

Teks: Natrah Mohamed

Alhamdulillah, Pengalaman berpantang dengan produk Shaklee sangat mengujakan. Jauhlebih membahagiakan. 

Ini pengalaman saya sendiri: 

Anak pertama saya, makan set jenama lain. Tak habis sebab mula makan lambat. Lepas 2 minggu saya mula makan. Anak kuning. Badan saya sangat penat, sebab bersalin kena induce dan epidural. Sembelit tak payah cerita. Siksa sangat. Nak makan pun tiada selera. Luka bersalin lambat sembuh.
Anak kedua, saya mula mkn suplemen shaklee awal2 lagi. Susu sangat meriah. Terpaksa pam untuk bagi kepada anak sulung.
Luka cepat sembuh, badan lebih bertenaga walaupun berjaga malam. Sembelit tiada. Seronok sangat.

Oh ya, saya berpantang sendiri. Di bulan puasa. Sambil uruskan sendiri anak umur 3 tahun masa tu.

Pantang sendiri tu maksudnya masak air rebusan akar kayu untuk mandi, bertungku, pakai bengkung sendiri, masak nasi n panas kan lauk sendiri. Hihihi.

Bagi saya, berpantang dgn shaklee bukan cara moden. Sebab vitamin shaklee hanya ganti jamu jenis lain. Yang luaran seperti bertungku, mandi air akar kayu, berurut dan pakai bengkung masih seperti dulu-dulu juga. Saya juga guna set bersalin luaran jenama Sri Ayu. Untuk kegunaan semasa pakai bengkung. Tapi, sampai sekarang masih berbaki lagi. Sewaktu dalam pantang saja saya beria pakai. Habis pantang, sudah tak digunakan. 


Ok, ikuti juga pengalaman ibu-ibu lain menggunakan set berpantang Shaklee.

Pengalaman saya, Natrah Mohamed
Testimoni Puan Emy Suzanna Mn
Testimoni Puan Huda Karim dan Puan Siti Mariam Wahab
Testimoni Puan Soffiah Shariff
Testimoni Puan Su AnNajah
Testimoni Puan Rohana Marsom
Testimoni Puan Hifzan Zanini


Set Berpantang Shaklee
Set Berpantang Shaklee terdiri daripada Vitalea (multivitamin), ESP, B Complex, Ostematrix Vitamin C dan Zinc Complex.

Jika mahu yang asas, saya cadangkan Vitalea, B Complex,Vitamin C dan Zinc Complex.

Hubungi saya untuk saya cadangkan vitamin yang sesuai mengikut keperluan.
Cara makan set pantang juga saya akan ajar. Mengikut pengalaman saya serta bengkel nutrisi yang saya sertai.

011-27016822
Pengedar Shaklee Bandar Baru Bangi dan seluruh Malaysia

Tuesday, November 25, 2014

Kulit anak lebih cerah dan bersih tanpa ruam

Teks: Natrah Mohamed.


Beberapa hari lepas, saya terlihat gambar seorang ibu kongsikan tentang kulit anaknya yang bertambah cerah selepas mengambil Meal Shakes. Teruja juga saya sebagai seorang ibu. Haha.. Maklumlah,kulit kita tak berapa nak cerah, kulit anak pun ikut kita la kan. Hehe..
Malam tadi saya terjumpa gambar lama Nasih. Tahun 2012, dia berumur 2 tahun. Saya perhati betul-betul. Ya, kulit dia lebih cerah dari dulu. Tapi bukan bertukar jadi putih melepak tu. Lebih cerah. Yang lebih penting lagi, di dahinya sudah tiada ruam-ruam peluh dan merah-merah seperti masa dia kecil dulu. 

Saya konsisten berikan Meal Shakes kepada Nasih. Masukkan sesudu setiap kali dia minum susu. Hasilnya, saya dapat rasakan sendiri. Apabila gosokkan badannya ketika mandi, tiada lagi kulit kasar. Kulitnya lebih lembap dan halus. Lembut saja kulitnya. Terutama belakang leher dan badannya yang dulu agak kasar dan selalu ada ruam.

Cuba perhatikan gambar di bawah. Lebih cerah kan?


Nasih semasa 2 tahun dan 4 tahun
Nasih 1 tahun

Nasih 4 tahun.



Minggu lepas ada naik 2,3 biji macam jerawat di mukanya. Saya syak sebab dia selalu tidur meniarap, muka tersembam ke bantal atau tilam. 2 kali saya sapukan Herbal Blend, akhirnya hilang dengan cepat 'jerawat' itu. 


Oh ya, Herbal Blend itu krim serbaguna. Sangat berguna untuk atasi masalah anak-anak yang ada ruam, ekzema, gatal-gatal, digigit nyamuk. Ketahui lanjut tentang Herbal Blend di sini.

Alhamdulillah, anak sihat dan ceria, maknya la orang paling gembira. Kan?

Ok,terima kasih sudi menjengah blog ini. Datang lagi ya.

Natrah Mohamed
Ibu Berkerja Dari Rumah.
Bahagia untuk Membahagiakan.



Monday, November 24, 2014

Kesihatan anda, kepuasan kami

Teks: Natrah Mohamed

Saya mula mengguna Shaklee pada 2012. Produk pertama yang saya guna adalah, Alfalfa Complex. Untuk masalah angin dan gastrik. Alhamdulillah, suka sangat. Setiap kali badan berangin, saya cepat-cepat makan alfalfa. Alhamdulillah.

Mei 2013, saya mula mengambil ESP. Untuk atasi masalah diabetes semasa mengandung. Apa berlaku? Bacaan gula dalam darah kembali ke tahap normal. Syukur sangat.

Sejak itu, saya mula menyebar kebaikan Shaklee kepada ramai orang. Terutama kawan terdekat dan keluarga.  Produk yang memberi manfaat, apa salahnya kita sebarkan. Agar ramai lagi dapat merasai nikmat hidup sihat. Kan?

Antara produk Shaklee yang saya tawarkan:

Kesihatan Optimum / Basic Set
180bj   Vita-lea (Multivitamin)
120bj   B-Complex
180bj   Sustained Release Vita-C


Ibu Menyusu
180bj   Vita-lea (Multivitamin)
120bj   B-Complex
180bj   Sustained Release Vita-C
330bj   Alfalfa Complex (S)

Ibu Menyusu
180bj   Vita-lea (Multivitamin)
120bj   B-Complex
180bj   Sustained Release Vita-C
330bj   Alfalfa Complex (S)
1 canister   ESP (Soy Protein Isolate Powder)
120bj   Ostematrix @ Calcium

Berpantang / Pembedahan
180bj   Vita-lea (Multivitamin)
120bj   B-Complex
180bj   Sustained Release Vita-C
120bj   Zinc
Set Berpantang atau pembedahan


Kecantikan Kulit
120bj Vita-E Complex
120bj B-Complex
180bj Sustained Release Vita-C


Penjagaan Dalaman Wanita
120bj Vita-E Complex
330bj Alfalfa Complex (S)

Resdung / Alergi / Asthma / Eczema
120bj B-Complex
180bj Sustained Release Vita-C
330bj Alfalfa Complex (S)


Sistem Pertahanan Badan
30stick x 1.2g Nutriferon @ Immnune Booster

Kanak-kanak Sihat & Bijak
90bj Omega Guard
1 canister Meal Shake(544gm)
Chewable Vitamin C

Suami Isteri
120bj Vita-E Complex
330bj Alfalfa Complex (S)

Ibu Mengandung

Trimester 1
180bj   Vita-lea (Multivitamin)
120bj   B-Complex
180bj   Sustained Release Vita-C
120bj   Ostematrix @ Calcium

Trimester 2 dan 3
180bj   Vita-lea (Multivitamin)
120bj   B-Complex
180bj   Sustained Release Vita-C
120bj   Ostematrix @ Calcium
90bj     Omega Guard

Kesihatan Lelaki

90 biji Omega Guard
120 biji Vita E
120 biji Zinc Complex


Kuruskan Badan

330bj   AlfalfaComplex (S)
180bj   Lecithin
120bj   Herb-Lax
1 Canister ESP atau Cinch Shake 

Hubungi saya untuk dapatkan set anda. Saya sedia menyarankan produk yang sesuai mengikut keperluan anda.


Natrah,
011-27016822

24 Kesan kurang minum air masak

Teks: Natrah Mohamed.
Sumber: Blog Seribu Pilihan

Sejak dari kecik, saya kurang minum air masak. Mungkin ini punca saya selalu sakit-sakit dan lemah badan. Sejak berkahwin, suami selalu ingatkan untuk minum air masak sebanyaknya. Waktu mengandung lagilah. Suami selalu tanya, minum air masak tak. Suami saya memang bagus kan? Hahaha ;)

Ok, apabila saya mula makan Shaklee, mula rajin membaca kelebihan dan kesan air masak/ air putih ini. Saya mula rajin  minum dan mengajak rakan-rakan minum. Saya selalu kongsi kan di FB dan blog tips untuk minum air masak. Bukan apa, saya nak kawan-kawan juga sihat.

Ok, ini saya kongsikan kesan kekurangan air dalam badan. Air yang dimaksudkan adalah air masak bukan air yang di campur perisa serta pemanis. :)

1. Lemah daya ingatan (ingatan jangka pendek). 

2. Sukar membuat kiraan, walaupun yang mudah. Bahaya ni.

3. Sukar memberi tumpuan terhadap perkara yang dilakukan terutamanya pada skrin komputer atau bahan bacaan bercetak. Ya. Ini saya alami dulu.

4. Tekanan darah menurun. 

5. Jumlah oksigen yang sampai ke otak berkurangan menyebabkan mudah rasa mengantuk. Ya. Memang rasa mengantuk sangat. Jadi, sesiapa yang sering mengantuk, cepat-cepat minum air masak.

6. Lesu pada waktu siang. 

7. Sakit belakang. 

8. Dehidrasi. Kekurangan air dalam badan.

9. Sakit kepala. 

10. Memperlahankan kadar metabolisma badan. Apabila metabolisme rendah, badan tak dapat proses makanan dengan cepat. Ia akan bertukar menjadi lemak, senang ceritanya.

11. Meningkatkan risiko kanser usus, kanser pundi kencing dan kanser payudara. Hui, seram!

12. Sendi dan otot mengalami kekeringan cecair. 

13. Menyukarkan penyingkiran bahan toksik. 

14. Meningkatkan keinginan untuk makan. 

15. Darah menjadi lebih pekat .

16. Mudah keliru. 

17. Degupan jantung semakin meningkat. 

18. Menjejaskan tindak balas kimia dalam badan.

19. Tubuh akan mengalami dehidrasi. Dehidrasi ini menyebabkan cairan di otak akan menurun, pengangkutan oksigen yang seharusnya mengalir ke otak pun berkurang. Akibatnya, sel-sel otak menjadi tidak aktif dan berkembang.

20. Gangguan fungsi kognitif (kepandaian) otak. Jika kita kekurangan air putih, otak tidak mampu menjalankan fungsi normalnya lagi, terutama fungsi kognitif yang akhirnya membuat kita menjadi senang lupa dan kurang konsentrasi.

21. Mengganggu fungsi ginjal. Ini kerana air sangat penting untuk mencegah penyakit batu karang. Dengan cukupnya air dalam badan, maka komponen pembentukan batu karang menjadi lebih mudah luruh bersama air kencing. 

22. Pelbagai gejala ringan dan berat akan timbul. Kekurangan air yang dialami oleh tubuh akan menyebabkan gejala ringan dan sedang seperti lelah, haus, batuk kering, badan panas, sakit kepala, air kencing pekat, denyut nadi cepat, hingga gejala berat seperti halusinasi dan kematian. 

23. Mudah terkena infeksi kerana bakteria tidak mampu keluar akibat kurang minum, kita akan mengalami infeksi. Gejalanya seperti suhu badan yang sedikit meningkat, rasa ngilu terutamanya saat akhir buang air kecil, perasaan ingin buang air kecil yang tidak dapat ditahan-tahan, dan lain-lain. 

24. Kulit menjadi kusam. Ini karena kurang minum air menyebabkan aliran darah dalam kapilari di kulit juga tidak maksima.

Ok. Itu sahaja. 24 kesan kurang minum air masak.

Oh ya, saya guna penapis air water pitcher jenama Shaklee untuk tapis air. Air paip terus dimasukkan ke dalam filternya. Tunggu sekejap dan boleh minum. Jimat elektrik dan sangat ringan. Boleh dibawa ke mana-mana.

Kurangkan air manis dalam menu harian. Lebihkan air masak atau air putih.

Natrah Mohamed,
InsyaAllah peminum tegar air masak.

Sunday, November 23, 2014

Upin Ipin tiada, kita main taman saja.

Teks: Natrah Mohamed.
Pagi semalam, kami bertolak ke Putrajaya jam 11 lebih. Dalam perancangan, mahu keluar jam 10 pagi, tapi pelbagai benda perlu diurus. Maklumlah anak-anak saya jarang keluar awal-awal pagi. Bangun pun lambat la kan.

Apa mahu buat di Putrajaya?

Sudah berminggu-minggu Nasih beria-ria mahu ke Karnival Upin Ipin, seperti dicanang dalam TV dan laman YouTube yang selalu ditengoknya. Saya dan suami hanya mengangguk saja. Kami pun besar harapan nak bawa Nasih ke sana. Tarikh 21-23 November di PICC. Kami sudah book tarikh.

Jadi pagi semalam, kami keluar untuk ke PICC. Harapnya dapat lah tengok maskot watak kegemaran Nasih itu. Jam 12 tengahari kami masih tersekat di simpang-simpang ke bangunan itu. Jalan sangat sesak. Sudah banyak kereta diparkir tepi jalan. Ibu bapa menarik tangan anak-anak memanjat bukit ke bangunan PICC. Setelah berpusing- pusing mencari tapak parkir, tiada yang berdekatan. Kalau ada pun, perlu berjalan sejauh 1km dan panjat bukit untuk sampai. Kami ambil keputusan untuk balik. Jam 12.40 kami bertolak ke Bangi. Sampai di Masjid Hasanah tepat dengan azan Zohor.

Saya letakkan status di FB. Rupanya ramai kawan-kawan tidak berpuas hati. Tak berpeluang mendekati maskot, orang terlalu ramai sedang kan dewan yang digunakan bersaiz kecil.

Ada kawan saya yang berpeluang masuk ke dewan, setelah mengharungi pelbagai kepayahan. Heheh.

Kami ambil keputusan tidak ke sana.

Hari ini bawa anak-anak ke Taman Tasik Cempaka. Biarkan mereka bermain sepuasnya.
Tutup cerita pasal Upin Ipin. Lagipun lepas ini pasti sudah tiada iklan di TV mahupun di YouTube. Sudah selamat dari ajakan Nasih.

Ok, nikmati gambar anak-anak kami di taman. Hahaha.


Nasih berlari ulang alik, Nafiz perhati saja.
Nasih yang kepenatan setelah berlari ke situ sini.
Nasih sedang mengira huruf A


Natrah Mohamed
Ibu Berkerja dari Rumah dengan 2 anak.
Pengedar Shaklee di Bangi dan seluruh Malaysia.

Puding Raja

Teks: Natrah Mohamed.

Puding ini kawan suami di pejabat sekaligus downline Shaklee kami yang jual. Katanya ambil dari Pahang.

Apa yang bezanya dengan puding lain?

Yang pertama kenapa letak nama raja? Kerana ada lapisan atas yang berwarna kuning. Ala-ala roti jala gitew. Tapi warna nya lebih kuning daripada warna kuning roti jala ni. Eh, paham ke?
Itu la kot yang sebabkan ia dipanggil puding roti. Saya masih belum habis siasat, walau puding nya sudah habis. Hehehe.

Ok, lapisan paling bawah, diletakkan pisang. Saya pun tak pasti pisang jenis apa. Sedap. Pisang yang sudah dimasak.

Oh ya, saya tak tahu cara buat puding raja ini. Sebab saya beli. Heheh.. Mungkin saya dah dapat resepinya, saya akan kongsikan di sini.

Lapisan atas sekali ada diletakkan buah plum, buah ceri hijau dan merah, kismis serta badam. Sedap dan menarik.

Ok, cara makan?

Kita potong sikit, tuangkan kuah kastard yang disediakan ke atasnya. Dan makan. Enak sangat dimakan sejuk.

Nasih dan Nafiz, tak mahu makan. Jadi peluang untuk saya makan seorang diri. Alhamdulillah.

Ok. Itu saja entry review tentang puding raja. Jumpa lagi.

Natrah Mohamed.

Saturday, November 22, 2014

15 kelebihan membaca al Quran

Teks: Natrah Mohamed.

Malam tadi, kumpulan-kumpulan Shaklee yang saya sertai rancak membincangkan Kelebihan Surah al-Waqiah dan surah Yaasin. Kajian oleh downline saya, Puan Sabrina, banyak hadis yang menceritakan kelebihan kedua-dua surah ini adalah hadis lemah dan hadis palsu.

Namun, banyak hadis menceritakan kelebihan membaca al Quran.

Apa khasiat membaca Al Quran?

Berikut saya senaraikan 15 khasiat atau kelebihan membaca Al- Quran.

💐 Satu huruf yang dibaca diberi satu kebaikan dan setiap kebaikan akan dilipatkan gandakan sepuluh.

💐Mendapat tempat istimewa di akhirat dengan lebih baik bacaan/tartil lebih tinggi kedudukannya.

💐Dapat menghidar dari hati menjadi berkarat.

💐Rumahnya dikunjungi malaikat dan banyak kebaikannya. Syaitan menjauhi rumah tersebut.

💐 Pembaca al Quran disayangi Allah dan Rasul.

💐 Allah swt menghujani rahmat ke atas pembaca al Quran.

💐Mententeram jiwa yang resah.

💐 Al Quran menemani pembacanya di dalam kubur dari siksaan Mungkar dan Nangkir serta mengatur untuk simati daripada malaikat dari syurga tempat tidur dari syurga yg dipenuhi bauan kesturi.

💐 Rasulullah swt bersabda: "di hari pengadilan, di hadapan Allah swt , tiada syafaat yg lebih baik darjatnya dari al Quran, mahupun dari nabi atau malaikat".

💐Dapat membina akhlak yang baik

💐 Rasulullah saw bersabda: "Bacalah oleh kamu al-Quran, sesungguhnya (al-Quran) itu datang pada hari kiamat menjadi syafaat kepada pembacanya." (Hadis riwayat Muslim).

💐 Rugi bagi orang yang kurang gemar membaca al-Quran kerana Rasulullah banyak menyebut dalam hadis faedah dan fadilat membaca al-Quran.

💐 Pembaca al-Quran dinaungi dengan payung rahmat. Dikelilingi malaikat dan diturunkan Allah kepadanya ketenangan dan kewaspadaan.

💐 Pembaca al-Quran dikurniakan hatinya dengan cahaya oleh Allah dan dipelihara-Nya daripada kegelapan.

💐. Pembaca al-Quran, hatinya tidak gundah dan terlepas daripada kesusahan pada hari kiamat. Hal ini kerana dia sentiasa dalam pemeliharaan dan penjagaan Allah.

Moga bermanfaat kepada semua.

Terima kasih sudi jenguk blog ini.

Natrah Mohamed

Hantaran berbaloi untuk pasangan

Teks: Natrah Mohamed
Gambar: Sumber Google

Cuti sekolah sudah bermula. Yeay. Musim orang kahwin, bertunang dan mengadakan pelbagai majlis. Yang paling menjadi pilihan adalah majlis kahwin. Kan?

Ok, ada yang sedang mencari hantaran mudah tetapi sangat berbaloi? Berkhasiat dan menyihatkan. 
Ha, ni saya bagi cadangan. Produk-produk Shaklee. 

Ok, jom kita lihat vitamin yang selalunya dijadikan hantaran.


Set kesihatan lelaki dan wanita. Zinc Complex, B COmplex,Omega, Ostematrix dan Vitamin E.

Set kesihatan dan kecergasan. Performance Drink, ESP, GLA Complex, B Complex dan Ostematrix

Set Kesihatan dan kecantikan. ESP, Collagen Powder, Vitalea, GLA Complex, Alfalfa. 
Set kesihatan dan kesuburan. ESP, Vitalea, Zinc Complex dan GLA Complex
Saya boleh cadangkan produk terbaik untuk keperluan diri bakal pengantin atau pasangan masing-masing.

Hubungi saya segera ya. 

Natrah Mohamed
011-27016822


Wednesday, November 19, 2014

Sabun basuh yang super jimat

Teks: Natrah Mohamed

Jangan ingat Shaklee hanya keluarkan produk-produk makanan sahaja. Set kebersihan rumah juga ada.

Sabun basuh baju jimat

Ini sabun basuh baju Shaklee, atau nama glamernya: Fresh Laundry Concentrate.
Saya mula menggunakannya pada Julai tahun lalu. Saya telah jatuh cinta dan sangat suka dengan ini sabun. ;)
Sebabnya?
Bulan Julai lalu saya bersalin, saya membasuh baju 2 sesi. 1 sesi untuk basuhan baju baby. Baju, sarung tangan, stoking, barut, lampin, dan semua yang berkaitan baby dibasuh berasingan. Baju-baju saya, suami dan Ahmad Nasih dibasuh dalam sesi ke 2. Pakaian baby Nafiz dibasuh hampir setiap hari. Ini menjadikan jumlah basuhan kami banyak. Namun, sehingga bulan November, masih ada lagi baki sabun ini yang boleh digunakan. Jimatkan?
Satu lagi sebab saya jatuh cinta dengan ini sabun adalah: Pakaian-pakaian Nasih yang sudah lama digunakan, disimpan dan kembali dipakai oleh Nafiz menjadi lebih CERIA, kelihatan semakin BARU dan BERSIH. Setiap kali basuhan, saya dapati baju-baju Nasih yang sudah luntur dan nampak lusuh kembali BERSERI. Ia mungkin mengambil masa  beberapa basuhan. Tetapi ia BERBALOI. JIMAT!
Ok, alasan terakhir kenapa saya sangat suka ini sabun. Ada beberapa kesan kotoran 'kekal' pada baju suami, semakin pudar dan sudah hilang. Ia mengambil masa beberapa kali cucian juga untuk hilang. Namun, ia BERKESAN. Tidak perlukan peluntur. Suka kan?
Ok, ayuh berkenalan dengan sabun ini :)

Antara faedah menggunakan Fresh Laundry ini:

* Pekat -5.5lb (Sekotak membasuh 88 basuhan)
* Prestasi tinggi - pembersih enzim diaktifkan mengekalkan basuhan yang putih dan berwarna cerah.
* Selamat pada semua jenis kain - berkesan dalam air keras/lembut.
 * Dirumus untuk membantu mencegah warna pada pakaian berwarna luntur dan berpindah dari satu pakaian kepada lain.

TAHUKAH ANDA?

Banyak serbuk dobi mungkin mengandungi perengsa yang boleh diserap melalui kulit atau sedutan iaitu penyebab biasa alahan. Triethanolamine dodecylbenzenesulfonate adalah seperti merengsa dan senaraikan bahan berbahaya oleh EPA dan DOT. Sentuhan boleh merengsa dan membakar kulit dan mata, bauan boleh merengsa hidung, tekak dan paru-paru yang boleh menyebabkan batuk. lelah dan/ atau sesak nafas. Kerengsaan pada kulit berulang kali boleh menyebabkan kekeringan, kegatalan, kerengsaan kronik dan ruam.

Get Clean adalah SELAMAT untuk anda, rumah anda dan planet anda. BERKUASA, HIJAU dan BIJAK

p/s: Ia sangat jimat. Tidak percaya? Hanya 1 sudu boleh mencuci bersih 1 basuhan dengan berat 13kg. Boleh digunakan sehingga 4 bulan.

 Get Clean juga terdapat Dish Wash Concentrate, Soft Fabric Concentrate, Basic-H Organic Super Cleaning Concentrate dan juga Get Clean Water Pitcher.- Sumber Buku Panduan Nutrisi Shaklee.

Hubungi saya untuk dapatkan sabun ini. 

Natrah Mohamed,
011-27016822

Jumpa lagi dalam entry akan datang. 

Solat sunat Dhuha, doa dan cara laksanakannya.

Teks: Natrah Mohamed

Malam tadi, kami berbincang tentang solat Dhuha dan Tahajud. 2 amalan yang jadi pegangan team kami. Team Jutawan Shaklee. :)

Saya diberi peluang oleh Allah untuk berkongsi tajuk ini dalam group Next Project 8. Group telegram yang menghimpunkan bakal-bakal supervisor Shaklee. Tajuk ini sebenarnya dan sepatutnya dibawa oleh Puan Haniza. Downline saya. Namun, kekangan di saat-saat akhir, k Haniza tak dapat membentang tajuk itu. Terpaksa lah saya menjadi bidan terjun. Alhamdulillah. Peluang berkongsi benda baik.

Artikel di bawah ini sangat bagus untuk menambah ilmu tentang solat Dhuha. InsyaAllah. Moga bermanfaat.

Dhuha

Rezeki yang melimpah-ruah, halal dan berkat adalah dambaan setiap insan.

Namun untuk menjadikannya kenyataan bukanlah sesuatu yang mudah.

Ini kerana kekayaan yang bertimbun dan kedudukan yang tinggi tidak menjamin keberkatan hidup yang hakiki.

Sering kita lihat orang yang rezekinya melimpah-ruah membelanjakan kekayaan mereka ke jalan sesat dan mengingkari perintah Allah sedangkan kita selalu diingatkan4 serta dinasihatkan oleh Allah supaya makan rezeki yang baik dan jangan sesekali mengikut jejak syaitan.

Rezeki yang halal dan berkat bukan sahaja dapat membawa manusia menuju ketenteraman hati, malah dapat membawa kemuliaan di sisi Allah.

Insya-Allah, kita dapat mencapainya dengan mengerjakan solat Dhuha.

Solat Dhuha adalah solat yang berkait rapat dengan rezeki sama ada dipermudahkan rezeki, rezeki diberkati, kemanfaatan rezeki dan pahala yang tinggi nilainya.

Manakala di akhirat pula, Allah menyediakan pintu khusus baginya memasuki syurga.

Ruang Waktu dan Waktu Afdal

Sesuai dengan namanya Dhuha yang bermaksud pagi, jadi ruang waktunya bermula kira-kira 20 minit selepas terbit matahari atau disebut dalam kitab-kitab fekah sebagai tinggi matahari daripada pandangan jauh sekadar satu al-Rumh atau batang lembing iaitu kira-kira dua meter.

Waktu solat ini pula berakhir sebelum menjelang waktu Zuhur.

Jadi, secara mudahnya batas waktu solat sunat Dhuha ini antara pukul 7:30 pagi hingga 1:00 tengah hari.

Waktu afdalnya adalah ketika sinar matahari kian panas. Berdasarkan sepotong hadis Nabi s.a.w. yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam, Rasulullah s.a.w. menjelaskan:

“Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.”
Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10:00 pagi hingga 1:00 tengah hari (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi).

Cara Perlaksanaan

Secara asas dan mudahnya berdasarkan hadis-hadis Nabi, solat sunat Dhuha ini dilakukan seperti solat-solat lain, cuma bacaan yang dianjurkan Baginda s.a.w. selepas al-Fatihah, menurut hadis yang disampaikan oleh Uqbah bin Amir, ialah surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua. (Riwayat al-Hakim)

Namun begitu, perkara (bacaan dalam solat) ini adalah sesuatu yang subjektif dan tidak statik.

Maka tidak perlulah hanya terikat dengan kaifiat tertentu dan bacaan tertentu.

Apa yang penting, solat tersebut diniatkan dengan betul, syarat-syaratnya dipenuhi dan rukun-rukunnya disempurnakan sebaik-baiknya.

Begitu jugalah dengan doa selepas solat tersebut.

Jumlah rakaat solat Dhuha adalah 2, 4, 8 atau 12 rakaat.

Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam.

setelah selesai solat Dhuha maka bacalah doa ini: doa:

“Ya Allah bahawasanya waktu Dhuha itu waktu Dhuha-Mu, kecantikan itu ialah kecantikan-Mu , keindahan itu keindahan-Mu, kekuatan itu kekuatan-Mu, kekuasaan itu kekuasaan-Mu dan perlindungan itu perlindungan-Mu".

"Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah.

Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh”

Nota;
 
Kepada orang yang tidak menghafal surah-surah yang disarankan iaitu surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua, boleh dibaca apa-apa surah. Yang penting niat kita adalah ikhlas untuk Allah SWT.

Berkenaan doa pula, boleh baca  mana-mana doa yang berkaitan tetapi lebih afdal baca doa solat Dhuha yang khusus. Doa itu sememangnya cukup baik dan sempurna untuk memohon keberkatan rezeki dari Ilahi.

Dalam satu riwayat Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya :

“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih di lautan.” (Riwayat Ibnu Majah)

Alhamdulillah. Moga dapat di amalkan sebaiknya.

Jumpa lagi dalam entry akan datang.
Terima kasih sudi jenguk blog ini. Datang lagi tau. :)

Natrah Mohamed
WAHM
Bangi.

Nafiz di'Naruto'kan oleh Nasih

Teks: Natrah Mohamed

Alkisahnya, semalam, lepas bagi salam solat sunat lepas maghrib, Nasih sengih-sengih panggil "Mama, tengok adik tu."

Sambil dia angkat dan tayang-tayang permanent marker di tangan. Nafiz pula datang mahu rebut marker tu. Terkejut tengok muka Nafiz, saya terus rampas marker dari tangan Nasih. Nafiz merengek-rengek mahukan marker itu. Saya tak tahu kisah mereka berdua waktu saya solat tersebut. Mungkin berebut marker agak nya.

Saya bawa Nafiz ke bilik air. Sempat snap gambar untuk tunjuk pada papanya. Kena basuh cepat sebelum papanya balik dari surau. Biasanya, papa nya akan 'membebel' pada saya kerana biarkan anak-anak main marker. Marker itu ada di atas meja kerja saya. Nasih memang dah cukup tinggi untuk ambil sendiri.

Saya letak basic H setitik pada pipi Nafiz. Dan tarrra, kesan marker dah hilang selepas gosok-gosok manja saja. Muka Nafiz kembali seperti sediakala.

Alhamdulillah. Senang dengan adanya basic H, cecair pencuci serba guna yang selamat dari bahan kimia.

Selepas proses cuci muka Nafiz yang sekejap itu, saya kembali soal siasat Nasih. Apa yang dia cuba buat pada adiknya?

Nasih hanya gelak-gelak saja. Sambil jawab,
"Nasih yang buat kat muka Nafiz."

Adoiii, anak-anakku.

Apabila saya upload gambar di FB, kawan-kawan komen, katanya macam Naruto. Hehehe. Tak terfikir pulak saya. Sebab saya pun tak tahu watak Naruto yang mana satu.

Mungkin Nasih biasa tengok watak Naruto atau bayangkan kucing.

Apa-apa sajalah anakku.

Sekian cerita kami.

Jumpa lagi dalam entry akan datang. InsyaAllah.

Natrah Mohamed,
Suri rumah, 2 anak lelaki.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KENALI SHAKLEE

 photo KENALISHAKLEE_zpsjhrkr5w4.jpg
 photo PRODUKSHAKLEE_zpslwr9bj4b.jpg
 photo CADANGANVITAMIN_zps9fostmqa.jpg
 photo SERTAIKELUARGAKAMI_zpsnwpjxnay.jpg
 photo PENGEDARSHAKLEE_zpsu3sbu1d3.jpg
 photo CAWANGAN SHAKLEE_zpsbm1dxcgx.jpg

Pengunjung

Designed by NH Design