Tuesday, August 26, 2014

Suplemen untuk Bekalan Haji.

Teks: Natrah Mohamed
Alhamdulillah, musim haji semakin hampir. Esok penerbangan sulung jemaah-jemaah haji dari Malaysia. Mertua saya pun bakal terbang ke Mekah juga. Bagi mengerjakan haji untuk kali ke 2. Mereka pernah mengerjakan haji pada tahun 90 an dulu. Alhamdulillah, Allah pilih sekali lagi. Mereka bakal bertolak pada 30 Ogos ini.
Seminggu selepas balik raya hari tu, Adik ipar kat rumah mak WhatsApp, "Kak, mak pesanan suruh bawak balik Alfalfa, Omega, Ostematrix dan B Complex. Bila nak balik nanti."
Ha, awal-awal bulan mak dah pesan. Padahal kami nak balik akhir bulan. Padahal masa balik raya hari tu pun saya dah tinggalkan vitamin - vitamin ni yang memang dimakan oleh mak mertua.
Ok, sebagai bekalan nanti, kami nak beri lebih lagi. Antaranya: Vivix, Nutriferon dan Performance Drink. Vivix untuk berikan tenaga dan perlindungan sebaiknya buat mereka. Lagi pun ia senang diminum. Tuang saja sesudu kecil dan telan. Boleh diminum di awal pagi atau malam sebelum tidur.

Cadangan suplemen untuk jemaah haji.

Nutriferon pula membantu memberi perlindungan daripada sebarang patogen-patogen dan virus. Maklumlah, apabila ramai orang, dari pelbagai negara, biasanya pelbagai masalah kesihatan yang dibawa. Walaupun sudah ada disuntik untuk lindungi daripada virus-virus yang berbahaya, tetapi apa salahnya usaha makan nutriferon ini. Ia sungguh senang dimakan. Tuang di atas lidah dan telan. Biasanya saya cadangkan diambil pada awal pagi. Selepas sarapan seeloknya.

Performance drink pula sangat membantu mengekalkan bendalir dalam badan. Dengan keadaan cuaca panas dan kering di Mekah serta Madinah, ia sangat sesuai diminum begitu saja atau dicampur dengan minuman lain. InsyaAllah ia sangat membantu. Tambah kecergasan dan tingkatkan stamina jemaah haji untuk beribadat.
nut
Ini cadangan saya. Anak-anak atau saudara mara jemaah haji boleh memilih untuk berikan suplemen terbaik sebagai hadiah kepada bakal haji. InsyaAllah saya boleh membantu berikan konsultasi.
Hubungi saya: Natrah, 011-27016822.

Terima kasih sudi singgah blog ini. Jumpa lagi.

Cadangan untuk jemaah haji: Vivix, Performance Drink, Nutriferon, Ostematrix

Thursday, August 21, 2014

Bukan untuk dijadikan hiasan, tapi untuk difahami maksudnya

Teks: Natrah Mohamed

Ayat seribu dinar. Dari surah Al Talaq, ayat 2-3.

Seperti tajuk entry ini yang panjang. Ia bukan untuk dijadikan hiasan di rumah atau pejabat atau kedai makan. Tapi ia patut dibaca dan difahami maksudnya.

Sesiapa bertaqwa dan yakin dengan rezeki Allah, maka Allah akan tunjukkan jalan keluar dari jalan yang tidak disangka-sangka.

Salam sayang,
Natrah.
WAHM with 2 kids

#NatrahJualShaklee

Tuesday, August 19, 2014

Rendang ayam. Mudah rupanya.


Teks: Natrah Mohamed.

Tahun ini giliran raya di sebelah suami. Di Sungai Petani Kedah. Orang utara jarang buat rendang. 5 buah rumah yang kami ziarah, semuanya hidang gulai daging. Untuk cicah dengan ketupat palas. Kalau di Kelantan, kami cicah ketupat palas dengan rendang atau manisan tebu. Oleh sebab raya ke 3 baru bertolak balik Kelantan, kampung saya, maka tak berkesempatanlah makan rendang. Sudah habis. Hehe. Ma saya masak hari raya ke 2. Dengan jumlah ahli keluarga hampir 20 orang di rumah tersebut, sekali hadap saja rendang tersebut.


Ini yang menyebabkan saya beria sangat nak buat rendang. Sebab tak sempat makan di kampung. 17 hb, ada jamuan raya geng KISAS (sekolah suami) serta jamuan raya sahabat2 IT yang saya sertai. Jadi saya sukarela nak bawa rendang sebagai menu pot luck. Rendang ayam lerrr. Walaupun saya tak pernah masak sendiri. Hihihi. Tapi saya nak cuba. 
Saya google resepi. Jumpa dalam blog tiffinbiru (Che Mat). Ini resepi Kelantan. Saya salin dan imagine cara buat. 
Sehari sebelum buat, saya telefon K Long, tanya apa lagi nak dimasukkan. Ok, ada beberapa bahan tambahan di perlukan seperti kerisik, serbuk ketumbar dan asam jawa.
Jadi, saya keluar ke PKNS Bangi untuk cukupkan bahan. Kebetulan nak jumpa orang untuk COD Tamar koko. 
Ini bahan nya untuk 1 ekor ayam. (Saya masak 3 ekor ayam, jadi saya gandakan 3 dari kuantiti yang di tulis ini.

*10 biji bawang merah kecil
* 1 ulas bawang besar
* 1¹/² inci halia
*½ inci kunyit hidup 
*10 biji cili merah
 5 helai daun limau purut
4 batang serai
 2 cawan pati santan
1 keping asam gelugor
2 helai daun kunyit (dimayang halus)
Air asam jawa
Serbuk ketumbar
Gula manisan/ Nisan kerek
Garam dan gula secukupnya.

Bahan bertanya * diblender halus.

16 hb malam, saya kupas bawang dan sediakan semua bahan. Kemudian kisar. Simpan dalam peti ais. 
Ayam di keluarkan dari peti ais dan basuh bersih2. Kemudian simpan balik.

Esok nya,17 hb, selepas subuh, mula bertukang di dapur. 
Masuk kan ayam dan semua bahan perencah yang sudah dikisar. Kena sentiasa perhati dan kacau. 2 buah kali digunakan. Suami bantu kacau sekali sekala. Sambil2 saya berwhasap dengan kawan2 IT yang juga sedang menyediakan menu pot luck masing2 di rumah. Sambil menyusu Nafiz juga.

Oh ya, resepi yang diambil dari blog Che Mat Gebu, kena tumis. Tapi k Long saya ajar tak perlu tumis, letak semua bahan, gaul dan biarkan di atas tapi. 
Saya gaul semua bahan, kecuali santan. Ayam nampak sedikit masak, airnya sedikit kering, saya masukkan santan sertai kerisik. 
Agak-agak kering santan nya, saya masuk kan daun kunyit dan daun limau purut.

Lebih kurang jam 8 pagi, dah siap menu rendang ayam. Senang je rupanya. Hehehe..


Rendang ayam mudah dan simple
Pembantu chef yang terbaik, suami saya la.

Tips dan Adab Kejutkan Anak dari Tidur

Teks: Natrah Mohamed

Saya berjalan-jalan di FB. Terjumpa di newsfeed, ditulis oleh Legacy Secret Trading. Saya kongsikan di sini untuk manfaat semua. 
Cara atau adab mengejutkan anak yang tidur, tidak kira anak yang masih bayi, kanak - kanak , remaja atau dewasa.


1. Beri salam kepada anak yang sedang tidur

2. Sentuh hujung ibu jari kakinya dan goyangkannya perlahan -perlahan.

3. Panggil namanya dengan lembut dan teruskan menggoyang kakinya.

4. Kalau masih belum sedar, kuatkan sedikit suara dan goyang badannya.

5. Teruskan memanggil namanya dan panggillah sayang, manja atau anak.

6. Kejutkannya sambil memujinya contoh: Bangun sayang, anak umi yang baik, anak umi yang soleh, anak umi yang rajin.

7. Sebaik saja anak bangun, gosok kepalanya sambil bercakap dengan lembut agar ia mandi , solat subuh dan bersegera ke sekolah untuk menjadi anak yang bijak pandai.

8. InsyaALLAH , anak anda akan bangun dengan badan yang segar dan minda yang cergas kerana dikejutkan dengan penuh kasih sayang.

Cara ini juga boleh dilakukan kepada suami isteri tersayang atau sesiapa saja.

Terima kasih sudi jenguk blog ini. 
Jumpa lagi :)

Thursday, August 14, 2014

Ia pembantu yang menyenangkan. Sungguh!

Teks: Natrah Mohamed.

Basic H, adalah produk kegemaran dan wajib ada fi rumah saya serta wajib dibawa bila balik kampung. Memang saya cukup berpuas hati guna basic H ini. Bukan saya seorang. Ramai lagi yang turut berpuas hati. Antara nya, downline Shaklee saya ini, Puan Haniza.

Jom baca kisahnya di bawah...

~~~~©®~~~~

IniKegembiraan Aidilfitri Bersama Basic H

Pertama kali guna Basic H memang saya jatuh cinta  dgn Basic H. Habis segala macam yang saya basuh saya campurkan Basic H.

1. Lap nako tingkap yang berkarat kerak, tak perlu beriya2 menyental, memang berkilat

2. 🐾🐾🐾Basuh selipar bulu dalam rumah, almaklumlah rumahnya bnyk kucing, tak kurang juga orang, memang hitam. Guna Basic H, tak penat sangat menyental

3. 🍷Basuh kuali, periuk belanga yg dah tentu2 hitam legam.. Hanya beberapa titis ke dalam sabun pencuci pinggan saya, Bersih, tak penat, berkilat lagi. Lagi2 masa majlis jamuan raya adik ipar tempoh hari. Seronok jadi orang dapur. Hehe

4. Basuh baju, pun saya campur sikit. Puas hati, baju tak ada rasa licin2 sabun, warna baju pun tak luntur.

5. Mop lantai, satu minggu memang berkali2 mop, adik ipar pun puji. Bersih, tak melekit, tahan lebih lama lantai dalam keadaan begitu.

🐝🐝 Bahagianya saya kerana ada pembantu baru, Basic H.
Botol pertama saya dah habis. Hari2 basuh pinggan memang letak..

Alhamdulillah, terima kasih Basic H, Terima kasih Shaklee 

~ Puan An dan keluarga ~

Ok, terima kasih sudi membaca entry ini. Jemput datang lagi.

Apa? Mahu beli Basic H? Boleh hubungi saya, Natrah Mohamed, 011-27016822.

Kbai ;)

Wednesday, August 13, 2014

Tak boleh makan, tengok je.

Teks: Natrah Mohamed

Semalam acik Yaqeen tumpangkan 2 anak bujang nya, Fatih dan Farabi di rumah kami. Tumpang kan sekejap sementara ke bank. Nasih eksited sangat. Kawan datang. Fatih 3 tahun lebih. Farabi 2 tahun. Tapi Nasih macam biasa, geng dengan Fatih saja. Farabi terpinga-pinga. Hehehe.

Main tak ingat dunia. Sejam kemudian acik Yaqeen datang ambil kembali 2 anak bujang tersebut. Dia hulurkan putu bamboo perasa pandan.
"Ini untuk Nasih." Acik Yaqeen berikan pada Nasih.
Ahmad Nasih ambil dan seperti biasa simpan di rak kesayangannya.
Selepas semua balik, saya minta Nasih ambil dan makan.
Saya buka bungkusan dan mahu suapkan kepada Nafiz.
Nasih bertanya,
"Mama, ni apa?"
"Ni putu. Sedap. Cuba makan."

"Ni panda la mama, tak boleh makan, tengok aje."
Eh, mana si Nasih tahu ni panda. Siap cakap tak boleh makan lagi.
Rupanya kerana putu bamboo tu ada gambar panda pada stickernya.

Terpengaruh dengan iklan panda di TV la tu.
Saya terangkan pada nya, gambar panda pada luar bekas. Dalam nya ada putu yang boleh dimakan. Nasih  tetap bertegas itu panda. Berkali-kali saya terangkan. Akhirnya dia faham. Hehehehe

Nasih mencuba semulut saja. Kemudian, sambung main.

Jadi, saya sambung suap kepada Nafiz.

Ok, itu cerita nya.

Terima kasih sudi baca.

Natrah,
WAHM with 2 kids.

Ramai tercari-cari ini.

Teks: Natrah Mohamed

Isu perang antara Gaza dan Israel sungguh menyayat hati. Ia membawa kepada keputusan memboikot barangan yang berkaitan dengan Israel. Termasuk juga barangan Nestle. Antara produk Nestle yang menjadi kegemaran ramai sejak bertahun-tahun adalah.... MILO.

Mahu boikot Milo? Mencari pengganti yang setanding? Saya cadangkan KOKO TAMAR. Alhamdulillah, koko Tamar sudah menjadi pilihan saya sekeluarga sejak tahun 2011 lagi. Tapi selalu berlaku kekurangan sumber dan stok.
Sekarang saya sudah ada sumber untuk dapatkannya.

Mahu dapat kan koko Tamar ?
Mahu jadi ahli untuk dapat kan harga ahli yang lebih berbaloi ?
Mahu meniaga juga ?
.
.
.
Semua boleh.

Hubungi saya. Yuran ahli ? RM0 sahaja.

Natrah,
011-27016822.
#JualKokoTamar
#JualShaklee.
#AlhaddadMarketing
#NasihatShaklee

Sunday, August 10, 2014

3D Puzzle

Senang juga rupanya buat 3D puzzle ni.
Yang penting kesungguhan.

Alkisahnya saya ke kedai jual barang-barang murah tetapi menarik. Capai sekeping 3D puzzle disamping beberapa puzzle huruf untuk dijadikan hadiah.
Balik rumah, terus buat. Di bantu oleh ahmad Nasih yang begitu teruja. Nafiz turut sama membantu. Lebih sejam juga nak menghasilkan rumah tersebut. 

Siappp!
Rm3.99 saja.

Tapi....

Setengah jam saja rumah kami musnah. Nasih tak berpuasa hati kerana ada sekeping yang tak dapat dipasang. Dia buka balik dan...

Saya sudah tak daya pasangan balik. Esok akan dibetulkan. 

Saya suka buat jigsaw puzzle sebenarnya. Zaman bujang- bujang dulu. Tapi sekarang pembantu- pembantu boleh menyesakkan dada sikit. Hihi...


Ok, jumpa lagi.

Natrah, 

WAHM with 2 kids. 


Thursday, August 7, 2014

Ia menjadi pujaan ramai WANITA !

Teks: Natrah Mohamed

Sempena promosi GLA Complex, mari kita tengok beramai-ramai testimoni produk hebat ini.


Testimoni hamil: Setelah 6 tahun menunggu, akhirnya disahkan mengandung anak kedua.

Testimoni Blackhead. Hilang selepas pengambilan GLA.

Testimoni Senggugut. Senggugut tiada, mood baik, wajah berseri

Haid teratur dan muka berseri

Hamil selepas mengamalkan set kesuburan. Alhamdulillah.

Hamil selepas mengambil set kesuburan Shaklee.

Haid kembali normal

Haid menjadi normal 

Haid teratur dan warna darah sihat

Kitaran haid normal iaitu 28-30 hari.

Kurangkan sakit senggugut

Hamil selepas mengamalkan GLA


Senggugut kurang


Ok, ini koleksi testimoni GLA Shaklee. Alhamdulillah, ia membantu ramai untuk lebih sihat dan ceria. Wanita yang ada masalah kewanitaan seperti senggugut, PCOS, cyst, haid tidak teratur, atau sedang berusaha mendapat anak, wajib dapatkan GLA ini. 
Boleh hubungi saya, Natrah untuk dapatkan sebotol atau 2 botol atau 6 botol. Dapat PERCUMA 1 botol lagi. Hanya bulan Ogos 2014 ini.
Natrah boleh dihubungi melalui 011-27016822 (SMS/WhatsApp/ Telegram)

Jumpa lagi.

Wednesday, August 6, 2014

Bagaimana Bantu Tambah Selera Makan?

Teks : Natrah Mohamed

Nasih sebenarnya agak kurang makan. Apabila makan pun memilih. Sayur memang tak mahu langsung. Nasi dan kicap pilihan hati dan perutnya.



Ini vitamin yang saya berikan. Chewable Vitamin C. Alhamdulillah. Selera bertambah. Kulitnya yang selalu ruam pun kembali baik. 

Ibu-ibu yang hadapi masalah anak kurang selera makan, patut sangat ambil Vitamin C ini. Rasanya masam-masam manis. Boleh gantikan gula-gula. 

Patut cuba ni ibu-ibu. Ibu yang tiada selera makan pun patut sangat ambil.
Harganya cukup murah. Berbaloi jadi kan bekalan untuk diri dan anak.

Hubungi saya: Natrah, 011-27016822. InsyaAllah.

Monday, August 4, 2014

Selamat. Fuhh!!

Teks: Natrah Mohamed

Jangan terkejut dengan tajuk.

Saya dan semua Team Nasihat mengucapkan selamat Hari Raya kepada semua.
Maaf, lambat ucapan ini.
Biasalah, balik kampung, beraya. Blog pun dilupakan.

OK, maaf zahir batin atas salah silap.

Selamat meraikan Syawal sertai berpuasa 6.

Terima kasih baca blog ini.

Jumpa lagi.

Mama Nasih.

Team Nasihat: Jual Shaklee.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KENALI SHAKLEE

 photo KENALISHAKLEE_zpsjhrkr5w4.jpg
 photo PRODUKSHAKLEE_zpslwr9bj4b.jpg
 photo CADANGANVITAMIN_zps9fostmqa.jpg
 photo SERTAIKELUARGAKAMI_zpsnwpjxnay.jpg
 photo PENGEDARSHAKLEE_zpsu3sbu1d3.jpg
 photo CAWANGAN SHAKLEE_zpsbm1dxcgx.jpg

Pengunjung

Designed by NH Design